Det talas allt oftare om relational contracts eller relationsbaserade kontrakt. Behovet av det nya kontraktet har uppkommit i och med att den globala ekonomin har förändrats. De flesta företag klarar inte marknadens utmaningar själva utan endast tillsammans med andra.
En samtidig och hela tiden intensifierad jakt på sänkta kostnader, ökad tillväxt, innovation och ökad flexibilitet har lett till fenomen som outsourcing, leverantörsnätverk, strategiska företagsallianser, franchise, innovationsnätverk, företagskluster och andra nya sätt att bedriva affärsverksamhet. Detta innebär att nya krav ställs på hur företag och organisationer samverkar med andra.
"Relationen är effektiv när parterna samverkar utan friktion för att uppnå de kommersiella målen med kontraktet"
Vad är ett relationsbaserat kontrakt?
Ett relationsbaserat kontrakt är ett skrivet kontrakt där en kontinuerligt effektiv kommersiell relation ges företräde framför den specifika affär som förhandlats fram när kontraktet skrivs under. Relationen är effektiv när parterna samverkar utan friktion för att uppnå de kommersiella målen med kontraktet. Hemligheten för att uppnå detta är kontinuerligt samstämmiga intressen och det relationsbaserade kontraktet är därför ett flexibelt ramverk för att kunna uppnå sådan samstämmighet.
Det relationsbaserade kontraktet passar inte i alla affärer. Det transaktionsbaserade kontraktet har och kommer alltid att ha en viktig roll på marknaden. Valet mellan de två kontraktsformerna görs i huvudsak genom att bedöma risken i affären och beroendegraden mellan parterna. I princip handlar det om att bedöma kostnaderna som uppstår om parterna får motstridiga intressen.