I enlighet med Lindahls professionella ansvar respekterar vi din integritet och säkerställer att dina uppgifter behandlas med den sekretess och den respekt som situationen kräver. Denna policy riktar sig till dig som vi har en relation med genom vår verksamhet eller dig som representant för sådan organisation (befintlig, tidigare eller potentiell klient, leverantör, eller samarbetspartner); deltagit på event; besökare på hemsidan; eller på annat sätt har kontakt med oss, exempelvis som anställd hos myndighet.
Nedan kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
1. VEM ÄR PERSONUPPGIFTSANSVARIG?
Advokatfirman Lindahl KB, org. nr 916629-0834, Box 1065, 101 39 Stockholm är personuppgiftsansvarig för sådan behandling som beskrivs i denna informationstext.
2. VART VÄNDER DU DIG OM DU HAR FRÅGOR?
Om du har frågor kring hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på [email protected].
3. HAR LINDAHL ETT DATASKYDDSOMBUD?
Vi har utsett ett dataskyddsombud som en del av vårt dataskyddsarbete. Ombudets roll är att kontrollera att vi följer dataskyddslagstiftningen genom att bland annat samla in information om hur Lindahl behandlar personuppgifter, utföra kontroller samt informera, ge råd och utfärda rekommendationer. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på [email protected] eller per post: Dataskyddsombudet, Advokatfirman Lindahl, Box 1065, 101 39 Stockholm.
4. VILKA UPPGIFTER SAMLAR VI IN OM DIG?
Vi samlar in och behandlar alla de personuppgifter som du lämnar till oss, exempelvis när du mailar oss eller anmäler dig till ett event. Vilka källor som vi samlar in personuppgifter från i övrigt framgår nedan under ”Varifrån samlar vi in dina personuppgifter”.
Personuppgifter vi behandlar:
- Grundläggande information så som ditt namn och arbetsplats.
- Kontaktuppgifter så som adress och e-postadress,
- Teknisk information så som information om ditt besök på vår hemsida eller beteendedata rörande digitala,
- Information som du tillhandahåller i samband med möten eller event, så som krav på tillgänglighet till lokaler,
- Identitetshandlingar eller bakgrundsinformation som vi fått från dig eller samlat in som en del av vår kundkännedom,
- Personuppgifter som tillhandahållits oss från våra klienter, för våra klienters räkning eller som upprättats som en del av vårt uppdrag, vilket kan inbegripa känsliga personuppgifter eller personuppgifter som rör fällande domar i brottmål
samt lagöverträdelser som innefattar brott, eller - Bilder som vi tar på våra seminarier, event och liknande tillställningar
5. VARIFRÅN SAMLAR VI IN UPPGIFTER OM DIG?
Vi samlar in uppgifter om dig och andra:
- När vi inleder en affärsrelation eller när vi utför uppdrag åt en klient
- Via rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning i samband med rapportering av oegentligheter på arbetsplatsen (visselblåsning),
- Genom vår hemsida,
- Via e-post sänt till och från, eller
- När du förser oss med informationen genom kontakt med oss via möten, samtal, sociala medier, event eller genom att du fyller i formulär
Vi kan även komma att samla in eller få information om dig från andra källor, så som:
- Offentliga register (ex: SPAR),
- Bisnode InfoTorg,
- UC,
- Bolagsverket, eller
- Leverantörer av rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning som din arbetsgivare anlitat
6. VARFÖR BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi samlar in dina personuppgifter genom olika kanaler och för ett flertal olika ändamål. Främst samlar vi in personuppgifter genom kontakt med dig, vår hemsida eller i samband med våra uppdrag. Vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:
Ändamål: För att undersöka användningen av vår hemsida.
Laglig grund: Intresseavvägning
Lindahls berättigade intresse av att tillhandahålla och förbättra hemsidan https://www.lindahl.se/.
Ändamål: För att tillvarata våra klienters rättsliga intressen.
Laglig grund: Intresseavvägning
Lindahls berättigade intresse av att utföra uppdrag inom ramen för advokatverksamhet samt ditt eller klientens berättigade intresse av det uppdrag Lindahl utför.
Ändamål: För att tillhandahålla uppgifter på din begäran.
Laglig grund: Intresseavvägning
Ditt och Lindahls berättigade intresse av att tillgodose din begäran.
Ändamål: För att marknadsföra våra tjänster genom till exempel nyhetsbrev, publikationer och event.
Laglig grund: Intresseavvägning
Behandlingen sker med stöd av Lindahls berättigade intresse av att marknadsföra sina tjänster.
Ändamål: För att undvika intressekonflikter.
Laglig grund: Intresseavvägning
Lindahls berättigade intresse av att undvika intressekonflikter i enlighet med god advokatsed.
Ändamål: För att administrera vår relation med dig och våra klienter samt upprätthålla våra kontaktlistor.
Laglig grund: Fullgöra avtal med dig
Om det finns en överenskommelse mellan dig och Lindahl.
Laglig grund: Intresseavvägning
Lindahls berättigade intresse av att administrera relationen med dig eller den organisation du representerar.
Ändamål: För att fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Laglig grund: Fullgöra våra rättsliga förpliktelser
Exempelvis våra förpliktelser enligt penningtvättslagen, bokföringslagen, visselblåsarlagen m.m.
Ändamål: För att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Laglig grund: Intresseavvägning
Lindahls berättigade intresse av att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Ändamål: För att hantera uppföljningsärenden i samband med obligatoriska och frivilliga rapporteringskanaler enligt visselblåsarlagen.
Laglig grund: Fullgöra en uppgift av allmänt intresse
Syftet med visselblåsarlagen är att skydda personer som rapporterar om missförhållanden där det finns ett allmänintresse av att missförhållandena uppdagas. För att uppnå dessa syften behöver personuppgifter behandlas i uppföljningsärenden.
Advokatverksamheten
Vi behandlar personuppgifter inom ramen för vår advokatverksamhet i anslutning till uppdrag vi utför åt våra klienter. Vi behandlar identitetshandlingar och bakgrundsinformation som delar av vår klientkännedom, ekonomisk administration och marknadsföring. Sådan behandling innefattar förebyggande av penningtvätt, jävskontroller, heder & vandelsprövning och kredituppgifter. Vi behandlar även personuppgifter som överförs till oss från våra klienter inom ramen för uppdrag. Personuppgifter överförs till tredje part i den utsträckning det är nödvändigt för utförande av uppdraget åt klienten.
Marknadsföring
Om du vill att utskicken till dig ska upphöra kan du kontakta oss på [email protected] eller i tillämpliga fall ta direkt kontakt med det kontor som gjort utskicket. Kontaktuppgifter till våra kontor hittar du här.
Hemsidan
Vi använder oss av olika verktyg för att granska och föra statistik över besök och användning av hemsidan. Detta sker genom användning av cookies. Du kan när som helst neka användning av cookies genom inställningarna i din webbläsare. Detta kan dock påverka användarupplevelsen. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies här.
När du använder vissa delar av hemsidan kan du bli ombedd att lämna personuppgifter, exempelvis när du anmäler dig till ett event. Syftet med behandlingen av personuppgifter framgår i dessa fall av sammanhanget och vi använder de personuppgifter du då lämnar endast för det syftet.
7. HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Advokatverksamheten
När vi behandlar personuppgifter för att utföra ett uppdrag åt en klient sparar vi dina personuppgifter i tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar i enlighet med den skyldighet som åligger advokater enligt Advokatsamfundets Vägledande regler för god advokatsed.
Marknadsföring
Vi sparar dina personuppgifter för att kontakta dig i marknadsföringssyfte under ett år från att vi antingen samlade in dina uppgifter eller senast använde dina uppgifter för att kontakta dig. Du har alltid möjlighet att avanmäla dig från våra utskick. Om du avanmäler kommer du inte längre att få några utskick.
Uppföljningsärenden enligt visselblåsarlagen
När vi behandlar personuppgifter inom ramen för ett uppföljningsärende enligt visselblåsarlagen, sparar vi dina personuppgifter i två år efter ärendets avslutande, såvida inte lagring under en längre tid krävs i det enskilda fallet, till exempel på grund av rättsliga förpliktelser.
Övrigt
När vi behandlar personuppgifter utanför ovan angivna situationer sparar vi dina personuppgifter så länge som det är motiverat utifrån sammanhanget. Det kan exempelvis vara när: vi har kontakt med dig via e-post, när du deltar i ett event, när vi tillhandahåller information på din begäran, information i cookies eller på grund av en rättslig förpliktelse.
8. VILKA KAN KOMMA ATT TA DEL AV DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med betrodda tredje parter som vi har ingått avtal med för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas i enlighet med denna policy. Personuppgifter delas med följande parter:
- Lindahls kontorsbolag på respektive ort för informations- och kunskapsutbyte, resursallokering samt de ändamål som anges under ”Hur vi använder dina personuppgifter”.
- Andra professionella rådgivare.
- Externa leverantörer av tjänster som support, ordbehandling, översättningar eller
- IT-leverantörer.
- Tredje part inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter, exempelvis domstolar, myndigheter, motparter, motpartsombud eller leverantörer av
- Tredje part involverad i anordnandet av event, exempelvis hotell, arrangörer eller föreläsare.
- Tredje part, när det är nödvändigt på grund av en rättslig förpliktelse. Om vi skulle bli skyldiga att röja dina personuppgifter på grund av ett föreläggande eller liknande kommer vi att informera dig i den utsträckning vi inte är rättsligt förhindrade att göra
- Sociala medier så som Instagram, Facebook, LinkedIn och Om du använder dessa tjänster hänvisar vi till respektive tjänsts policy för information om hur de behandlar personuppgifter.
Vi överför inte dina personuppgifter genom att sälja dina personuppgifter eller annars göra dina personuppgifter tillgängliga för kommersiella ändamål utan att du samtyckt till det.
9. HUR SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi använder oss av en rad tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, användning, röjande, förändring eller radering i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Sådana åtgärder inbegriper, men är inte begränsat till, skalskydd, ärendehanteringssystem, kryptering, behörighetsbegränsningar, policys m.m.
Som advokatbyrå följer vi – utöver de krav som gäller enligt dataskyddslagstiftningen – även Advokatsamfundets vägledningar som ställer ytterligare krav på sekretess gällande våra klienter, läs mer här.
10. VILKA LÄNDER ÖVERFÖR VI DINA PERSONUPPGIFTER TILL?
Utöver vad som uttryckligen anges nedan behandlar vi endast dina personuppgifter inom EU/EES.
Vissa av Lindahls IT-leverantörer har sin verksamhet utanför EU/EES. När personuppgifter delas med dessa leverantörer har Lindahl säkerställt att skyddsnivån är likvärdig den som gäller inom EU/EES, genom att vidta de åtgärder som krävs för att på ett lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU/EES såsom t.ex. att tillämpa av EU kommissionen beslutade standardavtalsklausuler.
Inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter kan vi komma att i enskilda fall behöva överföra personuppgifter till tredje land. I dessa fall säkerställer vi att det sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, antingen genom att landet som uppgifterna överförs till har en likvärdig skyddsnivå för dina personuppgifter, att vi har vidtagit lämpliga skyddsåtgärder, att du har samtyckt till det eller att överföringen är nödvändig med hänsyn för något av ändamålen i artikel 49 i dataskyddsförordningen.
11. VILKA RÄTTIGHETER HAR DU GÄLLANDE DINA PERSONUPPGIFTER?
Lindahl är en advokatbyrå och vår verksamhet omfattas av tystnadsplikt, vilket innebär att vi – inom ramen för vår advokatverksamhet – inte kan lämna ut personuppgifter till andra än klienten själv. Möjligheterna att utnyttja dina rättigheter kan därför vara begränsade i vissa fall. Detta omfattar dock inte personuppgifter som behandlas utanför uppdrag åt klient, så som för marknadsföring eller besök på hemsidan.
11.1 Rätt att dra tillbaka ditt samtycke
Du har rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke. Vi upphör då med den behandlingen. Kontakta oss om du vill ta tillbaka ditt samtycke på [email protected].
11.2 Rätt till tillgång (”registerutdrag”)
Du har rätt att få bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör dig behandlas och i så fall få tillgång till personuppgifterna. Du får då ett utdrag med främst följande information: ändamålen med behandlingen, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder och varifrån informationen kommer.
11.3 Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas utan onödigt dröjsmål. Du har även rätt att, när det är lämpligt, komplettera ofullständiga personuppgifter.
11.4 Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”)
Du har under vissa omständigheter rätt att få dina personuppgifter raderade (om: behandlingen inte längre är nödvändig, du återkallar ditt samtycke, det saknas berättigade skäl efter din invändning, behandlingen sker på ett olagligt sätt, radering krävs på grund av en rättslig förpliktelse eller personuppgifterna samlats in med erbjudande av onlinetjänster).
Som advokatbyrå har vi en skyldighet att arkivera handlingar under tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar. Under den tiden kan vi inte tillmötesgå en begäran om radering av personuppgifter som förekommer i sådana handlingar.
11.5 Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling (ex: direktmarknadsföring)
Om dina personuppgifter behandlas med stöd av ett allmänt eller berättigat intresse har du rätt göra en invändning mot behandlingen. Exempelvis har du rätt att invända mot att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål.
Om du invänder mot behandlingen ska den upphöra om vi inte kan antingen påvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter; eller behöver uppgifterna för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
11.6 Rätt till begränsning
Du har rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas (om: du bestrider uppgifternas korrekthet, behandlingen är olaglig och du begär begränsning istället för radering, du behöver uppgifterna för ett rättsligt anspråk eller du har invänt mot behandlingen och inväntar en kontroll).
11.7 Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få personuppgifter som du tillhandahållit oss i ett maskinläsbart format. Rättigheten gäller sådana uppgifter som behandlas automatiskt och med stöd av ett avtal (med dig) eller ditt samtycke. Du har även rätt att begära att dessa uppgifter överförs till en annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.
11.8 Rätt att klaga till tillsynsmyndigheten
Om du inte är nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är den svenska tillsynsmyndigheten. Du har även rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.
12. GÄLLER POLICYN ÄVEN FÖR LÄNKAR TILL ANDRA SIDOR?
Nej, Lindahls policy gäller endast för sådan behandling som sker i enlighet med denna policy. Vi ansvarar inte för personuppgifter som behandlas när du besöker en hemsida via någon av våra länkar. Se respektive hemsida för hur de behandlar personuppgifter.
13. KONKURSFÖRVALTNING
Inledning
Advokatfirman Lindahl KB (”Lindahl”) har advokater som åtar sig arbete som konkursförvaltare och som i den verksamheten beaktar reglerna rörande behandling av personuppgifter.
Konkursförvaltaren särskiljer mellan den behandling av personuppgifter som sker inom ramen för advokatfirmans normala verksamhet och den behandling som sker inom ramen för konkursboets verksamhet. Konsekvensen av en sådan uppdelning är att det kan bli fråga om två olika personuppgiftsansvariga i konkursärenden.
Denna del av personuppgiftspolicyn beskriver hur Lindahl och konkursboet behandlar dina personuppgifter i konkursärenden. Konkursboet och Lindahl kommer i alla lägen se till att personuppgifter behandlas på ett lagenligt och korrekt sätt.
Advokatfirmans normala verksamhet i konkursärenden
Lindahl är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som konkursförvaltaren behandlar i sin roll som förvaltare, dvs. inom ramen för Lindahls normala advokatverksamhet. Lindahl ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.
I konkursärenden inhämtar och behandlar Lindahl personuppgifter tillhörande dig i syfte att utföra det uppdrag som givits en konkursförvaltare hos Lindahl. Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den myndighetsutövning som hanteringen av konkursärenden kan innefatta (exempelvis beslut om lönegaranti avseende anställda i ett konkursbolag).
Konkursboets verksamhet
Konkursboet är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som konkursförvaltaren behandlar inom ramen för konkursboets verksamhet och i egenskap av dess företrädare. Konkursboet ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.
Vilka personer behandlar vi personuppgifter om?
Vi behandlar personuppgifter om följande kategorier av personer:
- Ställföreträdare, de fysiska personer som är företrädare för konkursbolaget.
- Konkursgäldenärer, dvs. fysiska personer som gått i konkurs.
- Borgenärer, dvs. fysiska personer som är företrädare för eller fysiska personer som är borgenärer.
- Gäldenärer, dvs. fysiska personer som är företrädare för gäldenärer eller fysiska personer som är gäldenärer och som har skulder till konkursbolaget.
- Aktieägare, dvs. de fysiska personer som äger aktier i konkursbolaget.
- Anställda, dvs. fysiska personer som är anställda av konkursbolaget.
- Borgensmän, dvs. fysiska personer som har ett borgensåtagande.
- Kunder, dvs. fysiska personer som är eller företrädare för konkursbolagets eller konkursboets kunder.
- Leverantörer, dvs. fysiska personer som är företrädare för konkursbolagets eller konkursboets leverantörer av diverse tjänster, exempelvis auktionstjänster.
- Revisorer eller redovisningskonsulter, dvs. fysiska personer som är revisorer eller redovisningskonsulter
- Staten, dvs. fysiska personer som är företrädare för staten, exempelvis kontaktpersoner på Kronofogdemyndigheten, Skatteverket eller tillsynsmyndigheten.
- Bank, dvs. fysiska personer som är företrädare för banker.
- Tredje part, dvs. fysiska personer som har egendom i konkursbolaget besittning (ej separationsgods), samt
- Familjemedlemmar, dvs. fysiska personer som exempelvis är förälder, syskon m.m. till någon part.
Vilka personuppgifter behandlar vi om dig?
Vi kan komma att behandla följande personuppgifter om dig:
- Namn,
- Personnummer,
- Kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer,
- Fastighetsbeteckning,
- Registreringsnummer för fordon,
- IP-nummer,
- Bankuppgifter,
- Löneuppgifter,
- Facklig tillhörighet,
- Hälsouppgifter, samt
- Annan för ärendet relevant information som framkommer i det enskilda fallet.
Varför och enligt vilken rättslig grund behandlar vi dina personuppgifter?
För att kunna ingå, hantera och fullfölja avtal med dig som borgenär, gäldenär, leverantör, kund, revisor eller redovisningskonsult, anställd eller bank inhämtar och behandlar vi personuppgifter tillhörande dig. Den lagliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås. För det fall du är företrädare eller kontaktperson för en någon av ovan nämnda är den lagliga grunden för vår behandling av personuppgifter om dig en intresseavvägning, dvs. att behandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör vårt berättigade intresse av att upprätthålla och fullfölja åtaganden i avtalsrelationer. Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att fullgöra åtaganden gentemot dig.
Personuppgifter kan också behandlas på grund av att vi har en rättslig förpliktelse att fullfölja, exempelvis personuppgifter till följd av konkursboets bokföringsskyldighet eller andra skyldigheter som åvilar oss enligt lag.
I syfte att utföra uppdraget som konkursförvaltare att tillse att konkursboet sköts på ett korrekt sätt och enligt det uppdrag som getts konkursförvaltaren kan personuppgifter komma att behandlas på grund av att behandling är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Exempelvis åvilar det konkursförvaltaren, som företrädare för konkursboet, att tillse att borgenärer till konkursbolaget inte blir missgynnade och fördelning av eventuella tillgångar sker på ett korrekt sätt.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Konkursboet lagrar aldrig uppgifter längre än nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Vi genomför därför regelbundna gallringar bland lagrade personuppgifter och tar bort de uppgifter som inte längre behövs.
Konkursboet kommer behöva lagra personuppgifterna under en längre period, bland annat för att administrera eventuella garantier, reklamationsfrister, för att följa lagkrav, myndighetsbeslut samt hantera rättsliga krav som kan tänkas riktas mot konkursbolaget och konkursboet. Vi kan komma att spara personuppgifter i upp till 10 år i enlighet med advokatsamfundets riktlinjer.
Vem har tillgång till dina uppgifter?
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av tredje part. Det kan röra sig om koncernbolag, tjänsteleverantörer, andra juridiska rådgivare, revisorer, konsulter, myndigheter etc. Exempel på situationer när dina personuppgifter kan komma att överföras till tredje part är när sådan åtgärd krävs med anledning av lag, tvist, myndighetsförfrågan eller beslut, efter egen begäran alternativt när det krävs för uppfyllelse av ett för konkursboet berättigat intresse. Konkursboet förblir alltjämt personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som överlämnas, medan tredje part beroende på omständigheterna antingen blir självständigt personuppgiftsansvarigt, med konkursboet gemensamt personuppgiftsansvarigt eller konkursboets personuppgiftsbiträde.
Var lagrar vi dina personuppgifter?
Lindahl kan komma att behandla dina personuppgifter både inom och utanför EU/EES. Lindahl kommer och måste vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att överföringen sker på ett lagligt sätt och uppgifter fortsätter vara skyddade av de mottagande parterna utanför EU/EES.
Vad har du som registrerad för rättigheter?
Vad som anges i avsnitt 11 gäller även för den situationen när konkursboet är personuppgiftsansvarig.
Kontakta konkursboet
Vid frågor eller vid andra önskemål avseende personuppgifter i konkurser vänligen kontakta Lindahls dataskyddsombud avseende personuppgiftshantering, se avsnitt 2 och 3 för kontaktuppgifter.