Lagen om allmänna vattentjänster, även kallad Vattentjänstlagen eller förkortat ”LAV”, syftar till att säkerställa att vattenförsörjning och avlopp hanteras och ordnas i ett större perspektiv, med hänsyn till både miljö och människors hälsa. Här går vi igenom grunderna i LAV samt på vilka sätt Lindahls jurister kan bistå kommuner, fastighetsägare och andra intressenter i juridiken kring allmänna vattentjänster.
Allmänna vattentjänster i korthet:
Vattentjänster är en gemensam benämning på tjänster för vattenförsörjning och avlopp. När sådana tjänster tillhandahålls genom en allmän, det vill säga kommunal, va-anläggning utgör dessa tjänster allmänna vattentjänster.
LAV reglerar förhållandet mellan va-huvudmannen och användarna av de allmänna vattentjänsterna, med rättigheter och skyldigheter för samtliga parter.
Längre ned på sidan går vi igenom definitioner och bakgrund mer i detalj.
Advokatfirman Lindahl har lång och djupgående erfarenhet inom va-området och arbetar dagligen med att biträda klienter i frågor kring allmänna vattentjänster. Nedan är några exempel på utmaningar och frågeställningar som våra experter hanterar:
- Fastighetsägares skyldighet att betala avgifter för ordnandet av allmänna vattentjänster
- Fastighetsägares skyldigheter vid användning av allmän va-anläggning
- Kommunens utformning av va-taxan
- Särtaxa
- Tolkning och efterlevnad av EU-rätt som påverkar allmänna vattentjänster
- Upprättande av vattentjänstplan (krav på kommunerna från 1 januari 2024)
- Finansieringsfrågor rörande renovering och underhåll av va-anläggningar
Dessutom biträder vi kontinuerligt klienter i överklagandeprocesser kopplade till LAV, exempelvis när fastighetsägare överklagar betalningsskyldigheten, eller när kommuner önskar överklaga länsstyrelsens förelägganden om skyldigheten att ordna allmänna vattentjänster.
Vid hantering av juridiska frågor som rör allmänna vattentjänster aktualiseras i praktiken även andra rättsområden, såsom miljö- och entreprenadrätt, plan- och bygglagstiftning samt offentlig rätt.
Ur ett praktiskt perspektiv är rättsområdet för allmänna vattentjänster alltså mycket bredare än LAV.
Vattentjänstlagen:
-
Förändringar inom LAV kopplat till underhåll och hållbarhet
I majoriteten av Sveriges kommuner pågår större förändringar i hanteringen av vatten och avlopp. På kort sikt innefattar dessa förändringar renovering och underhåll av befintliga va-nät, samt finansieringsfrågor för denna renovering och underhåll. På lång sikt innefattar förändringarna klimatanpassningar av va-anläggningarna, exempelvis säkerställande av anläggningarnas funktion vid extremväder, hur en hållbar samhällsplanering ska genomföras, hur vattenbrist ska hanteras nu och i framtiden, samt krisberedskap för att säkerställa att anläggningarnas funktion kan bibehållas vid andra allvarliga kriser.
Nyligen antogs förändringar i LAV som innebär ett steg mot mer hållbara vattentjänster. Mycket finns emellertid kvar att göra om LAV ska möjliggöra, och till och med uppställa skyldigheter, för va-huvudmannen och/eller fastighetsägarna att hushålla med allmänna vattentjänster och utnyttja avloppsvattnets potential som resurs i framtidens hållbara samhälle. Återanvändning av avloppsvatten är resurseffektivt och bidrar till uppfyllande av såväl internationella miljömål inom Agenda 2030 som regionala mål inom EU-samarbetet och svenska miljömål.
För kommunerna är en högst aktuell fråga de åtgärder som varje kommun behöver vidta med anledning av förändringen av LAV, vilket bland annat innebär att varje kommun ska ha en aktuell vattentjänstplan på plats den 1 januari 2024. Frågor som aktualiseras vid antagandet av en vattentjänstplan är framför allt vad den behöver innehålla, utformningen av samrådet och granskningen av planen, samt bedömning av planens miljöpåverkan.
-
LAV: Fakta, bakgrund och definitioner
- Syftet med LAV är att om det med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljön finns ett behov, så ska vattenförsörjning och avlopp ordnas i ett större sammanhang. Det handlar om att undvika risken för sanitära olägenheter som kan påverka människors hälsa, och skapa påtagliga olägenheter för miljön.
- Det är kommunen som är skyldig att ordna allmänna vattentjänster i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, om det med hänsyn till människors hälsa eller miljön föreligger ett sådant behov. Länsstyrelserna utövar tillsyn över att kommunerna uppfyller denna skyldighet.
- Kommunfullmäktige fattar beslut om inrättande av verksamhetsområden för allmänna va-anläggningar där allmänna vattentjänster behöver ordnas. Av kommunfullmäktiges beslut om verksamhetsområden ska det framgå vilka fastigheter som verksamhetsområdet omfattar. Vidare är varje kommun från och med den 1 januari 2024 skyldig att ha en aktuell vattentjänstplan som ska innehålla kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses inom kommunen.
- Allmänna vattentjänster utgörs av vattenförsörjning och avlopp. Med vattenförsörjning avses vatten som är lämpligt för hushållsanvändning, vilket som utgångspunkt utgörs av dricksvatten. Med avlopp avses bortledande av dagvatten eller spillvatten eller annan flytande orenlighet från tätbebyggelse, vilket även innefattar bortledande av dagvatten från allmän platsmark.
- Definitionerna av vad som utgör allmänna vattentjänster innebär att va-huvudmannen inte är skyldig att ordna allmänna vattentjänster för annat än hushållsändamål eller avledning av avloppsvatten som inte utgör avloppsvatten från tätbebyggelse, exempelvis industriers behov av vattentjänster. Tillhandahållande av allmänna vattentjänster som ligger utanför en kommuns skyldighet enligt LAV sker vanligtvis genom att avtal upprättas mellan va-huvudmannen och den som vill använda den allmänna va-anläggningen. LAV föreskriver dock att den allmänna va-anläggningen bör ordnas och drivas så att även andra allmänna intressen som har behov av anläggningen kan tillgodoses. Släckvatten till räddningstjänsten är ett exempel på ett sådant allmänt intresse.
- Kommunens skyldighet att ordna allmänna vattentjänster innebär att en fastighetsägare inom ett beslutat verksamhetsområde har en motsvarande rättighet att använda den allmänna anläggningen. Fastighetsägaren måste dock iaktta de skyldigheter som uppställs enligt LAV vid användningen av den allmänna anläggningen, vilket innebär att fastighetsägarens användning av den allmänna va-anläggningen inte får innebära att olägenheter uppstår för va-huvudmannen och dennes verksamhet eller någon annan.
- Va-huvudmannens ansvar för att ordna den allmänna va-anläggningen sträcker sig fram till den aktuella fastighetens omedelbara närhet, den s.k. förbindelsepunkten. För ledningar inom fastigheten, fram tills förbindelsepunkten för den allmänna va-anläggningen, ansvarar som utgångspunkt fastighetsägaren. Va-huvudmannen kan, under vissa förutsättningar, bli ansvarig för att inrätta särskilda anordningar inom en enskild fastighet i det fall behovet av sådan anordning föranleds med anledning av den allmänna va-anläggningens konstruktion och utformning. Fastighetsägaren har i så fall en skyldighet att upplåta utrymme inom fastigheten för inrättandet av särskilda anordningar.
- Va-huvudmannens rätt att ta ut avgifter för kostnaderna att ordna och tillhandahålla allmänna vattentjänster uppstår när: (i) en fastighet finns inom ett beslutat verksamhetsområde för en allmän va-anläggning; (ii) va-huvudmannen har ordnat de anordningar som behövs och upprättat en förbindelsepunkt vid fastighetens omedelbara närhet; samt (iii) va-huvudmannen har informerat fastighetsägaren om den upprättade förbindelsepunkten.
- Avgifter får tas ut i form av anläggningsavgifter och brukningsavgifter. En anläggningsavgift utgör en engångsavgift för ordnandet av en allmän va-anläggning och brukningsavgifter utgör en periodisk avgift som ska täcka huvudmannens kostnader för drift- och underhållskostnader-, samt kapitalkostnader för investeringar eller andra kostnader för den allmänna va-anläggningen som inte täcks av anläggningsavgiften.
- Va-huvudmannens uttag av avgifter får inte överskrida vad som behövs för att täcka de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva anläggningen. Det innebär att en självkostnadsprincip råder, som även innefattar krav om att huvudmannens verksamhet ska bedrivas på ett affärsmässigt, rationellt och kostnadsbesparande sätt. Dessutom ska kostnaderna fördelas mellan de fastighetsägarna utefter vad som är skäligt och rättvist, vilket innebär att skillnader för kostnaderna att ordna allmänna vattentjänster endast får beaktas om kostnaderna för en fastighet på grund av särskilda omständigheter i beaktansvärd omfattning avviker från andra fastigheter inom ett verksamhetsområde.
- Avgifternas storlek och hur de beräknas ska framgå av den va-taxa som antas av kommunfullmäktige. Avgifterna ska kunna bestämmas utefter generella regler som framgår av taxan och ska inte innehålla regler om individuell prövning eller andra undantag.
Vill du veta mer om hur Lindahl kan bistå i frågor rörande allmänna vattentjänster? Kontakta gärna någon av våra experter: