Lindahl är ledande inom miljörätt och våra miljöjurister har mångårig erfarenhet som rådgivare till privata och offentliga uppdragsgivare inom bland annat energisektorn, infrastrukturområdet, industrin och forskningsvärlden. Flera av oss har även arbetat vid domstolar och miljömyndigheter eller har erfarenhet från andra europeiska länder och USA.
Vi hjälper klienter med alla miljörättsliga frågeställningar – både i större projekt och i den löpande verksamheten. Lindahl kan med kort varsel skräddarsy ett team där våra miljöjurister samverkar med specialister inom exempelvis entreprenad-, fastighets- och bolagsrätt. Vi har utmärkta kontakter med stor vana att samarbeta med tekniska konsulter så väl i Sverige som utomlands. Lindahl företräder framför allt myndigheter och företag.
“An extremely wide range with many very experienced specialists. Easy to get in touch with when you need quick help! Work pretty fast – fast and excellent feedback without long waiting times!”
Så hjälper vi ditt företag
Vi företräder verksamhetsutövare som ombud i tillståndsprövningar av miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet, koncessionsprövningar av kraftledningar, genomför miljörättsliga genomgångar och riskbedömningar vid kommersiella transaktioner och hanterar olika former av störnings- intrångs- och ersättningsfrågor i och utanför domstol.
Inom ramen för transaktioner och planering inför, och under, markexploateringar arbetar vi ofta med och har stor erfarenhet utav frågor kopplade till förorenad mark. Vi arbetar också löpande som biträde i de miljö- och va-rättsliga frågeställningar som uppstår vid kommunernas arbete med översikts- och detaljplaneläggning.
Energirätt är en annan viktig del av vårt arbete, däribland handel med energi och utsläppsrätter samt regulatoriska frågor inom bl.a. el- och naturgas, vätgas samt strålsäkerhetsområdena.
Vi har ett stort intresse för miljö- och energirättsområdet och bevakar och analyserar löpande rättsutvecklingen inom våra klienters specialområden. Vi bjuder regelbundet in till seminarier och kan även skräddarsy utbildningar inom miljö- och energirättsområdet för våra klienter.
Det här är miljörätt
Miljörätten ett omfattande rättsområde som reglerar människans förhållande till den yttre miljön. Det innefattar bland annat frågor om hantering och styrning av miljöfarliga verksamheter, vattenverksamheter, kemikalier, avfallshantering, efterbehandlingsansvar, skydd av arter och naturområden samt ersättningsfrågor vid bland annat miljöskador.
Sedan 1999 är det centrala regelverket på området miljöbalken. Miljöbalkens syfte är att främja en hållbar utveckling för nuvarande och kommande generationer. Utöver miljöbalken finns en stor mängd kompletterande lagar, förordningar och föreskrifter som reglerar olika delar av miljörätten.
Miljörätten kännetecknas av en stor mängd regler och förändringstakten är hög när det exempelvis gäller avfalls- och kemikalielagstiftningen. Kännetecknade för miljörättsområdet är den parallellt tillämpliga regleringen som också berör olika miljöaspekter, såsom exempelvis plan- och bygglagen, fiskelagen, jaktlagen, minerallagen, lag om åtgärder mot förorening från fartyg och skogsvårdslagen. Vidare styrs mycket inom miljörättsområdet, såsom exempelvis miljökvalitetsnormer, delar av artskyddregleringen och skyddet av naturområden, av EU:s miljölagstiftning. Det finns även ett flertal internationella konventioner som påverkar miljörättsområdet.
Vanliga frågor:
-
Vad är vattenverksamhet och krävs det alltid tillstånd för att bedriva vattenverksamhet?
Vattenverksamhet är ett juridiskt begrepp som definieras i 11 kap. 3 § miljöbalken (1998:808). Definitionen är bred och innebär att i princip allt byggande eller andra åtgärder för att förändra vattnets djup eller läge inom ett vattenområde, bortledande av yt- eller grundvatten eller att åtgärder för att öka grundvattenmängden samt markavvattning omfattas.
Som huvudregel är all vattenverksamhet tillståndspliktig men det finns vissa verksamheter som är undantagna från tillståndsplikten. Exempelvis är vattentäkter för husbehov inte tillståndspliktiga om de är avsedda för en- eller tvåfamiljsfastigheter eller för en jordbruksfastighet. Det finns också ett generellt undantag från tillståndsplikten om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas genom vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena. Detta undantag gäller inte för markavvattning. Det är verksamhetsutövaren som har bevisbördan för att uppenbarhetsrekvisitet är uppfyllt och tröskeln för när tillståndskravet träder in är mycket låg. Det är också tillåtet att genomföra rensningsåtgärder för att bibehålla djup eller läge i vattnet samt att omedelbart återställa ett vattendrag som har vikit från sitt förra läge eller som på något annat sätt har förändrat sitt lopp. Det finns också vissa mindre omfattande vattenverksamheter där det istället för tillstånd räcker med en anmälan till länsstyrelsen.
-
Vilket ansvar har kommunen i egenskap av VA-huvudman respektive enskilda fastighetsägare för dagvattenhantering inom detaljplanelagt område?
Inom ett verksamhetsområde för dagvatten är VA-huvudmannen skyldig att ordna de ledningar och andra anordningar som behövs för att ta hand om dagvattnet. VA-huvudmannens ansvar avser mottagande av dagvatten från enskilda fastigheter samt avledande av dagvatten från allmän platsmark. Inom ett verksamhetsområde för dagvatten ansvarar den enskilde fastighetsägaren för sin fastighet och för avvattningen av det dagvatten som uppkommer inom fastigheten. Det innebär att den enskilde fastighetsägaren ansvarar för att det dagvatten som inte kan infiltreras i marken på den egna fastigheten avvattnas till den förbindelsepunkt som VA-huvudmannen har anvisat. Fastighetsägare har också med stöd av grannelagsrättsliga bestämmelser i jordabalken och miljörättsliga bestämmelser en skyldighet att säkerställa att fastighetsägaren tar skälig hänsyn till omgivningen.
-
Krävs det tillstånd enligt miljöbalken för att anlägga en solcellspark?
Solcellsparker omfattas vare sig av obligatorisk anmälnings- eller av tillståndsplikt enligt miljöbalken. Trots detta har länsstyrelser i ett antal fall förelagt verksamhetsutövare att genomföra en full MKB-process enligt de krav som gäller för s.k. betydande miljöpåverkan, vilket annars vanligen är förbehållet de mest miljöstörande projekten. Det kan därmed för större solcellsparker bli fråga om en sorts indirekt tillståndsprövning – trots att lagen alltså inte kräver detta och att resultatet inte blir ett lagakraftägande tillstånd som gäller mot alla och envar.
-
Finns det några regler som medför förenkling av tillståndsprövning av förnybara energikällor?
I nuläget finns det inte några sådana regler i miljöbalken. Frågan har utretts flera gånger och det senaste förslaget från Miljöprövningsutredningen är att det ska inrättas en klimatstyrka vid någon av landets länsstyrelser för att stödja samtliga länsstyrelser i arbetet med nya eller ändrade miljötillstånd för verksamheter och åtgärder som väsentligt bidrar till att uppnå klimatmålen (SOU 2022:33). Denna klimatstyrka ska ge handläggarstöd till länsstyrelserna i deras roll som part i samrådsprocessen och i prövningsprocessen. Eftersom detta är ett förslag i en offentlig utredning återstår att se om det leder till införande av nya bestämmelser. Frågan ska först remissbehandlas och därefter ett lagförslag tas fram genom en proposition.