Visselblåsarlagen omfattar såväl privat som offentlig sektor och ställer krav på alla verksamheter med 50 eller fler anställda att inrätta visselblåsarsystem. Dessa system ska uppfylla ett antal krav som anges i lagen; Bland annat ställs krav på oberoende och självständiga mottagare av rapporter i systemet samt återkoppling på rapporter inom vissa tidsfrister, liksom krav på dokumentation och kommunikationsåtgärder. Lindahl kan hjälpa er verksamhet att implementera ett visselblåsarsystem som möter lagkraven.
Lindahls visselblåsartjänst hjälper er i samtliga delar med att uppfylla lagens krav, på ett effektivt, tydligt och smidigt sätt. Vår visselblåsartjänst består av följande komponenter – där vi kan hjälpa till med samtliga eller enskilda komponenter utifrån ert behov:
Läs mer om vad de olika delarna innebär nedan:
Implementering / anpassning av visselblåsarsystem
Visselblåsarlagen uppställer krav på omfattande dokumentation samt rutiner för hantering av inkomna rapporter. Vid implementering/anpassning av visselblåsarsystem säkerställer vi att ni uppfyller alla kraven. Vår tjänst i denna del inkluderar:
- Nuvärdesanalys där vi identifierar vilka åtgärder som behöver ske för att uppfylla lagens krav samt förbättringsområden i ert arbete med att fånga upp misstankar om oegentligheter
- Inledande möte/workshop där vi tillsammans med er diskuterar igenom utformningen av visselblåsarhanteringen i praktiken såsom rollfördelning, ärendehantering och eskaleringsprocesser
- Framtagande eller anpassning av dokumentation av visselblåsarssystemet och visselblåsarprocessen samt övriga relevanta interna styrdokument (t.ex. policys och riktlinjer)
Använder ni redan idag en teknisk plattform för visselblåsning eller har ett specifikt önskemål om att införa en utgår vi från den. Vi kan också förmedla kontakt med en systemleverantör för att säkerställa att ni får hela systemet på plats.
Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast kostnad beroende på verksamhetens storlek och om det rör sig om full implementering eller enbart anpassningar.
Utbildning och workshops
För att visselblåsarsystemet ska få faktisk effekt är det viktigt med kommunikations- och informationsinsatser. Dessutom uppställer visselblåsarlagen krav på att på ett tydligt och lättillgängligt sätt informera alla anställda om bland annat hur rapportering ska ske. Även om sådan information behöver finnas i skriftlig form kan utbildningar och workshops säkerställa att dokumentationen inte enbart blir papperstigrar.
Vi tillhandahåller skräddarsydda utbildningar för att säkerställa att det finns tillräcklig kunskap inom organisationen både om visselblåsarsystemet och om regelverk, t.ex. inom mutor och korruption, som anställda behöver förhålla sig till. Förutom att vi bidrar med gedigen kunskap och erfarenhet kan utbildningar som genomförs av en utomstående aktör ge en högre grad av trovärdighet i en organisation jämfört med interna utbildningsinsatser.
Vi tillämpar en transparent prissättning. Som prisexempel fakturerar vi 20 000 kr exkl. moms för en halvdagsutbildning (maximalt 3 timmar inkl. paus) som inte inkluderar mer omfattande anpassningar till den beställande organisationen. Eventuella resekostnader tillkommer.
Extern mottagare av visselblåsarrapporter
Utöver att vi som extern mottagare tillförsäkrar att alla inkomna rapporter hanteras enligt lagens krav på bl.a. tidsfrister kan en extern mottagare bidra till trovärdighet för systemet. I många organisationer kan det medföra stor trygghet för de anställda att rapporter hanteras av oberoende mottagare. Dessutom löser det utmaningen att skapa en tillräcklig grad av oberoende och självständighet för rapportmottagare, vilket är ett krav enligt lagen.
Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan utföra uppdraget oberoende och att ni som organisation är skyddad från insyn utifrån.
Vår tjänst i denna del inkluderar:
- Upprättande av rutiner för hantering av inkomna rapporter inklusive bedömningsmodell för inkomna ärenden och rutiner för kommunikation med er som uppdragsgivare
- Mottagande av och återkoppling till rapportören på inkomna rapporter enligt lagens tidsfrister samt hantering av kommunikation med rapportören
- Bedömning av inkomna rapporter enligt överenskomna rutiner inklusive förslag till hantering och åtgärder
- Regelbundna avstämningsmöten och uppföljning av inkomna rapporter och visselblåsarssystemets effektivitet
Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast årskostnad beroende på verksamhetens storlek.
Utredningsstöd
I vissa fall medför rapporter behov av mer omfattande utredning. Vi hjälper till vid misstankar om oegentligheter och kan vara allt ifrån ett stöd under internutredningar som genomföra utredningar.
När misstankar om oegentligheter uppstår behöver dessa hanteras skyndsamt, oberoende och med säkerställande av hög grad av tillförlitlighet. Detta kräver ofta stora resurser, som kan vara svåra att frisätta internt. Det kan också vara svårt att upprätthålla en tillräckligt hög grad av trovärdighet om utredningen sker helt internt, särskilt i organisationer där en fristående utredningsorganisation saknas. Ofta inbegriper också internutredningar svåra juridiska överväganden.
Genom vårt fullservicerbjudande har ni tillgång till hela byråns samlade kompetens, som spänner över samtliga affärsjuridiska rättsområden. Därmed kan vi snabbt sätta ihop ett team som kan hantera alla frågor som ofta uppstår i en utredning, t.ex. arbetsrättsliga, dataskyddsrelaterade och skatterättsliga frågor. Därutöver samverkar vi vid behov med övrig kompetens som kan behövas. Vi biträder också i kontakter med myndigheter och i processer.
Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan genomföra utredningar oberoende och skyddade från insyn. Att utredningen genomförs externt bidrar till trovärdighet, såväl internt som externt. Vi har kompetensen som krävs för att identifiera och hantera de juridiska frågor som uppstår inom ramen för en utredning, liksom att kunna bringa klarhet i om överträdelser av regelverk har skett.
Normalt faktureras utredningsstöd och utredningar på löpande räkning, men vi kan också beroende på utredningens omfattning och natur vid förfrågan offerera ett fast pris.
När du fyller i formuläret behandlar Advokatfirman Lindahl dina personuppgifter för att kunna skicka dig den information som du genom formuläret önskar få. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har här.