Nordkom AB (publ), noterat på Nasdaq First North, har ingått ett avtal om att förvärva 100 procent av Scholz & Friends Stockholm AB, 70 procent av Friends Tactics Sweden AB, 50 procent av Friends & Insights AB och 20 procent av Parapix AB (gemensamt ”Friendsbyråerna”). Köpeskillingen består av en kontantdel, reglering av en befintlig internskuld samt genom nyemitterade aktier i Nordkom. Kontantdelen kommer delvis att finansieras genom en emission med företrädesrätt för aktieägarna. Bolaget har med anledning därav kallat till extra bolagsstämma den 15 december 2015 för att besluta om bl.a. apportemissionen och nyemissionen med företrädesrätt för aktieägarna. Transaktionen förväntas kunna slutföras kort efter bolagsstämman.
Nordkoms dotterbolag DONE är en av Nordens större och ledande produktionsbyråer. Marknaden efterfrågar dock allt oftare ett komplett paket med tjänster inom automatiserad kommunikation, taktisk reklam och digitaliserad produktion. Friendsbyråerna, som under de senaste åren framgångsrikt utvecklat sina verksamheter och skapat starka varumärken inom kommunikation, reklam och marknadsföring, utgör därför ett utmärkt komplement till DONE. Genom förvärvet av Friendsbyråerna kan Nordkom på ett effektivt sätt bredda sitt erbjudande till marknaden och den nya konstellationen utgör en stark plattform för framtida tillväxt och värdeskapande.
Samtliga säljare av Friendsbyråerna kommer efter att transaktionen har slutförts vara aktiva i Nordkom. Magnus Widgren, idag VD på Friendsbyråerna, kommer efter att transaktionen har slutförts att bli ny koncernchef för Nordkom och Arvid Svanvik kommer att bli koncernens Creative Director.
Lindahl har agerat juridiska rådgivare åt köparen Nordkom. Teamet bestod av Johan Hessius (ansvarig delägare), Monika Hager (projektledare, M&A), Yousef Chakir (M&A) samt Gabriela Baier-Sandén och Olivia Flink (kapitalmarknad och publik M&A).