Erika Svensson har arbetat som affärsjurist på Lindahl i elva år. Sedan 2023 är hon en av byråns delägare, men hon började utforska ledarskapet långt innan dess. I den här intervjun berättar Erika om sin resa som ledare och chef samt hur hon bygger in ledarskap i det dagliga arbetet.
– På Lindahl är man ledare hela tiden, från att man arbetat några år. Det gäller framför allt i rollen som projektledare i olika ärenden. När man sedan blir partner blir den coachande rollen ännu tydligare, att man ska motivera gruppen och säkerställa att alla arbetar mot samma mål, förklarar Erika som främst fokuserar på företagsöverlåtelser, kapitalanskaffningar och aktiemarknadsrättsliga frågor, ofta mot forsknings- och teknikintensiva företag.
För att utveckla sina ledarskapsförmågor har Erika deltagit i Advokatsamfundets ledarskapsutbildning. Utbildningen, som hålls i samarbete med Handelshögskolan, riktar sig till advokater från både affärsjuridiska och humanjuridiska byråer.
– Man kan alltid lära sig av att titta på andra, men jag kände att jag ville ha konkreta verktyg. Jag ville lära mig hur man kan tackla olika situationer och vad just jag ska fokusera på, berättar Erika.
Hon betonar också värdet av att kunna bolla sina tankar, erfarenheter och utmaningar med andra i liknande roller. Deltagarna i utbildningen coachar varandra genom att lyssna aktivt och ställa frågor, något som visat sig vara mycket effektivt.
– Det blir jättebra samtal när vi fungerar som bollplank och hjälper varandra att hitta lösningar. Nyckeln är att vara nyfiken och att inte förutsätta vad problemet är, utan att verkligen lyssna och fråga.
Integrerar ledarskapet i det dagliga arbetet
I rollen som partner ansvarar Erika för att hela teamet arbetar mot samma mål samt att leveranser sker i tid och med hög kvalitet. Dessutom är hon handledare för flera biträdande jurister, med ett långsiktigt ansvar för deras utveckling och välbefinnande. Att balansera de olika rollerna är en utmaning, särskilt eftersom man som partner är högst involverad i klientarbetet.
– Som konsult måste man sätta klienten först, samtidigt som man arbetar heltid med juridiken, säljer in nya uppdrag och dessutom är chef. Därför är det viktigt att bygga in ledarskapet i det dagliga arbetet för att inte bli överväldigad, säger Erika.
Erikas sätt att göra det är att kommunicera tydligt när hon delegerar, följa upp arbetet löpande, och skapa en struktur som hjälper teamet att jobba effektivt.
– När man får till den delen i vardagen kan man sedan titta på vad som återstår av det man bör göra som ledare. Som att hålla medarbetarsamtal där vi pratar om de mer långsiktiga målen och utvecklingen.
Framförhållning och kommunikation bygger hållbarhet
En central del i Erikas ledarskap är att genom planering och erfarenhet hjälpa teamet att sätta realistiska deadlines och förbereda sig inför arbetstoppar. Erika betonar att även om stress är oundviklig i branschen, kan en del av stressen reduceras genom framförhållning och tydliga förväntningar.
– Tydlig kommunikation är avgörande för att arbetet ska bli hållbart. Vi kan inte alltid undvika stress, men vi kan öka tydligheten kring vad som förväntas och därmed minska osäkerhet i teamen.
Hon nämner också ödmjukhet inför att människor tolkar saker olika, beroende på deras erfarenheter.
– Ledarskap handlar om att kommunicera tydligt åt båda hållen. Det är viktigt att förväntningarna är klara, men också att säkerställa att vi har samma förståelse av vad som sagts. Människor tolkar situationer olika och vi kan inte förvänta oss att andra kan läsa våra tankar, avslutar hon.