Marknadsföringsrätt är en ny bok på 400 sidor som ingående behandlar både den materiella rätten och processen i marknadsföringsrättsliga mål. Den tar upp alltifrån traditionella marknadsföringsrättsliga frågor – såsom vilseledande framställningar, aggressiv marknadsföring, jämförande reklam och gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet – till frågor om ansvar, utformning av förbud, bestämmande av vite och utdömande av vite. Dessutom redogörs för viktig speciallagstiftning med marknadsföringsrättslig anknytning, nämligen konsumentkreditlagen, distansavtalslagen, lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, alkohollagen, tobakslagen, läkemedelslagen, spellagen, radio- och tv-lagen samt förordning om näringspåståenden och hälsopåståenden.
Boken innehåller rikligt med rättspraxis från såväl Marknadsdomstolen, patent- och marknadsdomstolarna som EU-domstolen och Högsta domstolen. Den belyser den praxisändring som skett på senare år exempelvis i fråga om transaktionstestets tillämpning vid bedömningen av otillbörlig marknadsföring. Dessutom behandlas den nya praxis som utvecklats avseende bland annat marknadsföring i sociala medier.
Marknadsföringsrätt är författad av Johan Åberg tillsammans med juristerna på branschorganisationen Sveriges Annonsörer, Tobias Eltell och Niklas Briselius, samt advokat Maria Bruder. Boken vänder sig i första hand till praktiserande jurister som vill ha en heltäckande genomgång av de lagregler och den rättspraxis som finns inom marknadsföringsrätt.
Marknadsföringsrätt - den materiella rätten och processen, kommer ut till försäljning vecka 11 och kommer även finnas som e-bok i Juno. Boken finns att beställa här.