Andelen svenskar som är negativa till insamling och användande av personlig digital information i samhället har ökat med tio procent under det senaste året, vilket innebär ett trendbrott. Det visar en ny riksomfattande undersökning om svenskarnas syn på digital integritet.
Advokatfirman Lindahl har tillsammans med analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence, Svensk Handel, IT&Telekomföretagen och Nokia tagit fram rapporten ”Delade meningar” som publiceras genomförs för fjärde året i rad.
Från att mellan 2015-2017 ha minskat, har andelen människor som är negativa till den ökade insamlingen och användandet av personlig digital information i samhället ökat med tio procent under det senaste året.
En förklaring till att oron växer är att medvetenheten om att personlig digital informationen samlas in ökar samtidigt som att informationen om hur den används är svårtillgänglig.
– Allt bottnar i bristande kommunikation om hur information samlas in och används. Endast en procent av samtliga respondenter i undersökningen tycker att det är lätt att ta del av användarvillkor gällande insamling av personlig information, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence.
Den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft senare i vår kommer dock innebära hårdare krav på tydlig information från de aktörer som samlar in personlig digital information.
1000 svenskar mellan 16 och 70 år har under februari 2018 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Undersökningen och rapporten har tagits fram i samarbete med Jacob Dexe på forskningsinstitutet RISE.