Den 1 januari trädde lagändringar för en modernare och mer effektiv miljöprövning i kraft. Lagändringarna har potential att effektivisera och påskynda tillståndsprocessen enligt miljöbalken. Vi har sammanfattat de mest centrala ändringarna och hur de kan användas av verksamhetsutövare.
Ändringstillstånd
Presumtion införs för ändringstillstånd vid ändringar av ett tillstånd för miljöfarlig verksamhet, t.ex. för att öka produktionsmängd, lägga till verksamhetsdelar, utöka ett bryt- eller verksamhetsområde eller andra ändringar som inte kan prövas inom ramen för en anmälan. Prövningen ska begränsas till att endast avse ändringen – om inte en begränsning av prövningen bedöms ”olämplig”. Lagändringen innebär en tydlig signal till prövningsmyndigheter om att sökandens avgränsning av ansökan ska utgöra utgångspunkt för prövningen. Det kommer dock fortsatt vara viktigt att sökanden utformar ändringsansökan och dess underlag noggrant för att visa att ändringens miljökonsekvenser kan bedömas avgränsat inom ramen för ett ändringstillstånd.
Tidsförlängning
En nyhet är möjligheten att utöka tillståndstiden för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet (och med sådan verksamhet förknippat Natura 2000-tillstånd). S.k. giltighetsförlängning kan meddelas en (1) gång och för maximalt tre år. Det kan t.ex. användas i övergången till ett nytt tillstånd eller för att hinna avsluta en tidsbegränsad verksamhet. Giltighetstiden ska förlängas om det är ”lämpligt” och prövningen är begränsad till tidsförlängningen. Eftersom det inte är möjligt att skärpa tillståndsvillkoren vid en giltighetsförlängning kommer prövningen att handla om att visa att befintliga tillståndsvillkor varit lämpliga och tillräckliga för att begränsa verksamhetens omgivningspåverkan och att detta inte kommer att förändras under förlängningen. Vid ansökan krävs inte någon MKB och därför inte heller något samråd.
Aktiv processföring
Det tydliggörs att prövningsmyndigheten ska ha en aktiv roll för att främja en effektivare tillståndsprövning. Lagändringarna innebär bl.a. en ökad användning av tidsplaner, att muntliga förberedelser ska användas i ökad mån och att huvudförhandling inte ska genomföras om det är tillräckligt med skriftlig handläggning. Det är delvis verktyg som en aktiv sökanden redan använder (tidsplaner). Tillämpningen av verktygen har dock varierat mellan prövningsmyndigheterna. Lagändringen ger nu en tydlig signal att dessa verktyg ska användas och råg i ryggen för en aktiv sökande att fortsätta att föreslå åtgärder för att snabbare komma till tillståndsbeslut.