Användandet av droger ökar i Sverige – studier visar bl.a. en ökning vad gäller positiva drogtest om 150 procent de senaste tio åren – och i en tid där säkerhet och produktivitet blir allt viktigare på arbetsplatser blir hanteringen av beroendeproblematik hos medarbetare en kritisk fråga för många arbetsgivare.
Som arbetsgivare är det viktigt att ha god kännedom om möjliga stödåtgärder och verktyg för att hantera beroendeproblematik hos medarbetare. I den här artikeln – som bygger på ett seminarium arrangerat av Advokatfirman Lindahl, Ljung & Sjöberg och Ziklo Bank (f.d. Volvofinans Bank) – ges praktiska råd kring drogtester, rättsliga aspekter och förebyggande åtgärder. Ljung & Sjöberg är specialiserade på att hantera alkohol- och drogproblem, spelberoende och medberoende på arbetsplatser medan Ziklo Bank framgångsrikt har implementerat en policy för att förebygga droger på arbetsplatsen genom regelbundna drogtester och stödåtgärder. Advokatfirman Lindahl stod för det arbetsrättsliga perspektivet på seminariet som belyste både utmaningar och möjligheter samt vikten av att agera effektivt och rättssäkert.
Riskerna med beroendeproblematik
Beroendeproblematik kan bl.a. leda till:
- Minskad produktivitet.
- Ökad frånvaro.
- Olyckor på arbetsplatsen.
- Risk för infiltration av kriminella i organisationen, p.g.a. att medarbetare hamnar i beroendeställning till de kriminella element som medarbetarna införskaffar droger genom.
För arbetsgivare är det därför avgörande att ha strategier på plats för att identifiera och hantera dessa situationer i ett tidigt skede.
Förebyggande åtgärder
Förutom att hantera befintliga problem är det viktigt att arbetsgivare arbetar proaktivt för att förebygga beroendeproblematik. Detta kan inkludera utbildning och information om riskerna med missbruk samt att skapa en arbetsmiljö där medarbetare känner sig trygga att söka hjälp om de själva har problem eller om de misstänker att en kollega har en drogproblematik.
Vidare är det som arbetsgivare väsentligt att ha tydliga och väl utarbetade policyer för verksamheten, dels för att ge medarbetare en tydlighet i vad som gäller, dels för att det underlättar om arbetsrättsliga åtgärder behöver vidtas om det finns tydlig dokumentation att hänvisa till där det framgår hur arbetsgivaren ställer sig till exempelvis medarbetares användning av narkotika.
När och hur man som arbetsgivare kan agera
Det är viktigt att medarbetarna är väl införstådda med att nolltolerans mot narkotika råder och att arbetsgivaren har upparbetade rutiner för att hantera situationer då missbruk förekommer, vidare är det också väldigt positivt om medarbetarna känner sig trygga i att själva söka hjälp om de behöver.
Som arbetsgivare har man det yttersta ansvaret för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö och vid misstanke om att en medarbetare använder narkotika har man också rätt att agera. Som arbetsgivare bör man dessutom vara extra vaksam på varningssignaler om man bedriver en verksamhet där t.ex. vård-, omsorg- eller säkerhetsarbete utförs, där medarbetare framför fordon eller utför annat arbete med tunga maskiner.
Drogtester som verktyg
Drogtester utgör ett av de verktyg som arbetsgivare kan använda för att identifiera medarbetare med missbruksproblem och slumpmässiga drogtester kan utgöra ett effektivt sätt att säkerställa en drogfri arbetsmiljö. Dels kan sådana tester ha en avskräckande inverkan genom att det inte längre är ”värt risken” för den som sporadiskt brukar droger, dels kan det utgöra ett bra verktyg för att fånga upp missbruk i ett tidigt skede. Andra preventiva insatser kan vara löpande utbildningar och friskvård.
Vidare är en genomarbetad och tydlig policy, som anger hur drogtesterna genomförs och vilka åtgärder som vidtas i händelse av ett positivt testresultat, väsentlig. Utformningen av policyer och drogtester kan se olika ut för olika verksamheter, det är därför av största vikt att policyer utformas så att de är anpassade utifrån de förutsättningar som gäller i verksamheten.
Vanliga frågor om drogtester
Under seminariet hade deltagarna många frågor om den praktiska hanteringen av drogtester. Nedan följer svar på några av de vanligaste frågorna.
Hur hanteras slumpmässiga drogtester rent praktiskt?
Det praktiska upplägget kan skilja sig åt mellan olika verksamheter men t.ex. slumpgeneratorer kan användas för att välja ut testpersonerna. Hos Ziklo Bank får de slumpmässigt utvalda medarbetare ett mail dagen innan de aktuella testen med information och en länk för att boka tid för provtagning. De utvalda medarbetarna ska ta sig till kontoret för att genomföra testet, detta gäller även för de medarbetare som arbetar på distans. Om någon medarbetare är t.ex. sjuk eller ledig så bokas en ny tid in så snart som möjligt.
Vad händer om en medarbetare uppvisar ett positivt drogtest?
Vid ett positivt testresultat erbjuder t.ex. Ziklo Bank rehabilitering till den aktuella medarbetaren. Ziklo Bank har sedan tidigare implementerat en tydlig policy och handlingsplan som fungerar som stöd för ansvarig chef.
Hur hanteras vägran att genomgå ett slumpmässigt drogtest?
Det rekommenderas att i arbetsgivarens alkohol- och drogpolicy, eller motsvarande handling, ange att vägran att genomgå ett drogtest likställs med ett positivt testresultat.
Behöver din verksamhet uppdatera sin alkohol- och drogpolicy eller är du nyfiken på att veta mer? Välkommen att kontakta någon av våra experter inom arbetsrätt genom nedanstående kontaktuppgifter.