Tisdagen den 15 oktober släppte BKK en efterlängtad remiss avseende de nya standardavtalen genom Svensk Byggtjänst. AB 04 föreslås ersättas av AB 25 (Allmänna Bestämmelser för utförandeentreprenader avseende byggnads- anläggnings- och installationsarbeten). ABT 06 föreslås ersättas av avtal för projekterings- och utförandeentreprenader, ABPU 25 (Allmänna bestämmelser för projekterings- och utförandeentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten). Remissförfarandet är öppet innebärandes att förslagen finns att tillgå på Svensk Byggtjänst hemsida. Det är möjligt att inkomma med remissynpunkter fram till och med den 28 februari 2025. Efter avslutat remissförfarande planerar BKK att efter slutbehandling av remissvaren publicera de nya standardavtalen sommaren 2025.
De nya standardavtalen innehåller flera nya områden avseende kalkylregler, miljö, arbetsmiljö, kvalitet, digitalisering och tvistelösning. Därutöver har de tidigare standardavtalen genomgått en övergripande översyn, vilket i praktiken medfört en till synes helt ny struktur för vilken redogörs för övergripande nedan avseende AB 25. I detta avseende ska det även noteras att AB 25 inte innehåller några kommentarer till varje bestämmelse. Vissa kommentarstexter har infogats i bestämmelserna, i övrigt planerar BKK att publicera ett motiv till AB 25. Detta motiv kommer inte släppas på remiss.
Definitioner
Definitionslistan har kompletterats och uppgår till närmare 3 A4-sidor. Exempel på nya definitioner av handlingar är Administrativa föreskrifter, Anbudshandling, Handling, Produktionstidplan, Ritning och Undersökningsmaterial samtidigt som Kvalitetsplan och Miljöplan har utgått. Även roller såsom Arbetsledare och Konsult definieras.
Viktiga definitioner är Fast bestämmelse och Täckbestämmelse. Fast bestämmelse definieras som icke-täckbestämmelse och Täckbestämmelse definieras som bestämmelser som öppnar upp för andra regleringar genom formuleringen ””om inte annat anges” eller motsvarande””. Täckbestämmelser är med andra ord inte längre markerade med en asterisk.
Även begreppet Timpris definieras tillsammans med en angivelse om att vad som ingår i timpris följer av praxis om inte parterna överenskommit om annat.
En stor nyhet är även att definitionen ÄTA-arbete utgår. Detta behandlas istället under kapitel 5.
-
Kapitel 1 – Allmänna utgångspunkter
Första kapitlet i AB 25 innehåller utöver bestämmelser om entreprenadform, ansvar för uppgifter och handlingar även bestämmelser om ersättning och huvuddelar.
Gällande ersättningsregler anges i AB 25 kap. 1 § 2 att fast pris är den ersättningsform som AB 25 är avsett för. För det fall löpande räkning ska tillämpas bör bestämmelserna om ersättning anpassas därefter. Bestämmelsen hänvisar även till BKK:s Allmänna bestämmelser för löpande räkning, ett dokument BKK enligt information i fotnot planerar publicera förutsatt att de enas om sådana bestämmelser.
Självkostnadsprincipen beskrivs i AB 25 kap. 1 §§ 4–7, där § 5 motsvarar tidigare AB 04 kap. 6 § 9. Listan över ersättningsgrundande kostnader har kompletterats med Arbetsledare och Andra tjänstemän än arbetsledare, samt Underentreprenader och konsulter. Detta innebär ett förtydligande av AB 04 kap. 6 § 9 p. 2 och 5.
AB 25 kap. 1 §§ 6 och 7 motsvarar AB 04 kap. 6 § 10, dock med omfattande revideringar vilka förtydligar tidigare oklarheter såsom entreprenörarvode och centraladministration, samt en hänvisning till att parterna kan överenskomma om debiteringsnorm.
-
Kapitel 2 – Omfattning
Kontraktsarbetenas omfattning bestäms likt i AB 04 av kontraktshandlingarna, vilka kompletterar varandra. Kontraktshandlingarnas rangordning anges i AB 25 kap. 2 § 3, och är oförändrad jämfört med AB 04 kap. 1 § 3 med undantaget att Digital modell infogats som punkt 11, dvs. före beskrivningar, ritningar och övriga handlingar.
I bestämmelsen anges även att förändringar av bestämmelser ska framgå av ordalydelsen, återfinnas under rätt kod och rubrik i de administrativa föreskrifterna samt att fasta bestämmelser ska tas upp i sammanställning i de administrativa föreskrifterna.
-
Kapitel 3 – Utförande
Till skillnad från AB 04, där parternas lojalitetsplikt endast behandlades i förordet samt i kommentaren till AB 04 kap. 4 § 3, anges i AB 25 kap. 3 § 1 att parterna ska samverka och agera lojalt. Innebörden av detta, samt föreskrifter om god kommunikation, behandlas i AB 25 kap. 3 §§ 1-4.
Resterande delar av AB 25 kap. 3 innehåller en blandning av bestämmelser i AB 04 kap. 1, 2, 3 och 4 avseende organisation, förutsättningar, utförande, material och varor samt tider. Tider regleras dock endast i förhållande till faktiska tider – förändring av kontraktstiden behandlas i AB 25 kap. 5 (Ändring).
-
Kapitel 4 – Kontroll
Parternas kontroll av arbeten beskrevs endast kortfattat i AB 04, varför kapitlet innehåller många tillägg. Särskilt intressant är att beställaren enligt AB 25 kap. 4 § 6 har rätt att anmärka på entreprenörens arbete under entreprenadtiden, att beställaren enligt AB 25 kap. 4 § 7 har rätt att kräva åtgärdande och att entreprenören enligt AB 25 kap. 4 § 8 har en skyldighet att åtgärda dessa förhållanden utan dröjsmål. Om så inte sker har beställaren enligt AB 25 kap. 4 § 9 rätt att åtgärda på entreprenörens bekostnad. En annan nyhet är att beställaren ges rätt att avbryta entreprenörens arbete i syfte att undvika skada, fel eller avtalsbrott.
-
Kapitel 5 – Ändring
I AB 25 kap. 5 anges förutsättningar och konsekvenser relaterade till ändringar. Dessa ändringar avser både kontraktsarbete, kontraktstid och kontraktssumma.
Som angetts inledningsvis avseende definitioner används begreppet ÄTA-arbete inte i AB 25. Den definition av ÄTA-arbeten och tillhörande bestämmelser som framgick av AB 04 återfinns dock i kapitel 5, men istället används det mer övergripande begreppet Ändring av entreprenaden.
Ändring av entreprenaden beskrivs enskilt i AB 25 kap. 5 §§ 1-3 och i AB 25 kap. 5 §§ 4-7 kommer ytterligare ett nytt begrepp, nämligen avvikande förhållanden. Därefter behandlas justering av kontraktstiden i AB 25 kap. 5 §§ 8-9 och justering av ersättning i AB 25 kap. 5 §§ 10-16.
Ändring av entreprenaden
Ändring av entreprenaden avser enligt AB 25 kap. 5 § 1 ändrings- och tilläggsarbeten som står i omedelbart samband med kontraktsarbetena och som inte är av väsentligt annan natur än dessa, samt avgående arbeten. Enligt bestämmelsen ska bedömningen särskilt ta hänsyn till om arbetena är så nära förknippade med kontraktsarbetena att de utgör en teknisk helhet samt om det skulle innebära olägenhet om beställaren väntar eller anlitar annan entreprenör för utförandet. Bestämmelsen överensstämmer i huvudsak med bestämmelserna om föreskrivna ÄTA-arbeten i AB 04, med ändringen att ändrings- och tilläggsarbeten bedöms samlat.
Entreprenören är enligt AB 25 kap. 5 § 2 likt tidigare berättigad och skyldig att utföra ändring av entreprenaden och ändringar ska enligt AB 25 kap. 5 § 3 beställas skriftligen. Om skriftlig beställning inte skett har entreprenören endast rätt till tidsförlängning och ersättning om omedelbara åtgärder måste vidtas, om parterna redovisat olika uppfattningar, om beställaren ändrat i digital modell utan att avisera detta samt om det i annat fall skulle vara oskäligt.
Avvikande förhållande
I AB 25 kap. 5 § 4 anges vad som utgör avvikande förhållanden. Bestämmelsen är en blandning av förutsättningarna för likställda ÄTA-arbeten i AB 04 kap. 2 § 4 och förutsättningarna för tidsförlängning (hinder) enligt AB 04 kap. 4 § 3.
Entreprenören är likt vad som anges ovan avseende ändring av entreprenaden även skyldig och berättigad att utföra arbeten hänförliga till avvikande förhållanden enligt AB 25 kap. 5 § 5, vilket förutsätter skriftlig underrättelse enligt AB 25 kap. 5 §§ 6 och 7.
Justering av kontraktstid och ersättning
Såväl ändring av entreprenaden som avvikande förhållanden medför en rätt till justering av kontraktstiden enligt AB 25 kap. 5 § 8. Detta förutsätter dock skriftlig underrättelse enligt AB 25 kap. 5 § 7.
Såväl ändring av entreprenaden som avvikande förhållanden medför även rätt till tillkommande ersättning enligt AB 25 kap. 5 §§ 10–14, där bestämmelser avseende bland annat vilka kostnader som kan föranleda ändring förekommer samt regler om á-priser och självkostnadsprincipen anges.
Entreprenören har enligt AB 25 kap. 5 § 10 rätt till ersättning för kostnader hänförliga till ändring av entreprenaden enligt § 1 och avvikande förhållanden enligt § 4 p. 1-4 och samtliga följder därav samt entreprenörarvode på kostnaderna. Har parterna kommit överens om tillämpliga á-priser gäller dock dessa enligt AB 25 kap. 5 § 12. Kan ersättning inte beräknas enligt ovan har entreprenören enligt AB 25 kap. 5 § 13 rätt till ersättning enligt självkostnadsprincipen.
Bestämmelserna om tillkommande ersättning avslutas med förtydligandet att överenskommelse om ersättning eller avdrag reglerar samtliga anspråk avseende det aktuella förhållandet, dock med undantag för oförutsebara kostnader.
Det kan alltså konstateras att AB 25 inte skiljer på ersättningsregler och rätt till tidsförlängning mellan ÄTA-arbete och hinder som i AB 04. Förenklat sett föreligger alltid en rätt till ersättning om ändring eller avvikande förhållanden beror på beställaren eller ny författning. Beställaren har heller ingen rätt till likadelning av kostnader såsom tidigare framgått av AB 04 kap. 5 § 4 andra meningen avseende hindersersättning.
I AB 25 kap. 5 § 15 återfinns en motsvarighet till AB 04 kap. 6 § 3. Såväl väsentlighetskravet som oförutsebarhetskravet kvarstår, men den tidigare förutsättningen myndighets åtgärd är struken då denna istället inordnats under AB 25 kap. 5 § 4 om avvikande förhållanden. Bestämmelsen anger även hur justeringen ska genomföras. Entreprenören svarar för kostnadsändringar som inte är väsentliga och beställaren svarar för överskjutande del.
I AB 25 kap. 5 § 16 återfinns en förenkling av slutavräkningsregeln i AB 04 kap. 6 § 11. Om entreprenadsumman understiger kontraktssumman har entreprenören enligt bestämmelsen rätt till 10 % av understigande belopp. Entreprenören har således ingen fristående rätt till utebliven vinst.
-
Kapitel 6 – Betalning
AB 25 kap. 6 avseende betalning innehåller få ändringar jämfört med motsvarande bestämmelser i AB 04. Det ska dock noteras beställaren under entreprenadtiden har rätt att innehålla 5 % av fakturerat belopp enligt AB 25 kap. 6 §§ 1 och 2, jämfört med 10 % avseende kontraktsarbeten respektive 5 % avseende ÄTA-arbeten enligt AB 04 kap. 6 §§ 12 och 14. Entreprenörens försäkringsplikt regleras även i detta kapitel.
-
Kapitel 7 – Dröjsmål och fel
I AB 25 kap. 7 anges inledningsvis i §§ 1-2 att entreprenören står risken för ej avlämnad del av entreprenaden, med undantag för beställarens vållande, krig, terror, uppror, naturkatastrof eller liknande omständighet. Beställaren står dock risken för skada orsakat av tillhandahållna varor och material. Varje part står även risken för tillhandahållna hjälpmedel.
I AB 25 kap. 7 § 3 regleras entreprenörens förseningsvite. Till skillnad från AB 04 kap. 5 § 3, enligt vilken parterna förutsätts överenskomma om vite, anges att vite utgår med 0,5 procent av kontraktssumman om inte annat avtalats.
AB 25 kap. 7 §§ 4-10 reglerar fel i entreprenaden. I § 4 anges att fel utgörs av en avvikelse från vad som avtalats på grund av ett förhållande för vilket entreprenören ansvarar.
I AB 25 kap. 7 §§ 6 och 7 anges att ansvarstiden är tio år och inleds med en garantitid om fem år. Entreprenören ansvarar likt i AB 04 strikt för fel under garantitiden, och under ansvarstiden för väsentliga fel som uppkommit på grund av vårdslöshet.
I AB 25 kap. 7 § 10 anges reklamationsfrister avseende fel. Reklamationsfristerna är samma som i AB 04, men har samlats till en och samma bestämmelse.
Påföljder vid fel behandlas i AB 25 kap. 7 §§ 11–17, där § 11 anger att beställaren har rätt att kräva avhjälpande (§§ 12–13), avhjälpa på entreprenörens bekostnad (§ 14), få prisavdrag (§§ 15–16) samt kräva skadestånd (§ 17). Dessa regler är mer detaljerade än de som framgår av AB 04 och anger exempelvis hur ersättning på löpande räkning ska behandlas vid felavhjälpande samt under vilka förutsättningar beställaren kan avhjälpa på entreprenörens bekostnad.
-
Kapitel 8 – Skadestånd i övrigt
Skadestånd i övrigt har tilldelats ett helt eget kapitel i AB 25, vilket innehåller tydligare bestämmelser än de som framgår av AB 04.
Ersättningsskyldigheten för skada på motparten, samt följdskador för fel (AB 25 kap. 7 § 17 p. 2), är enligt AB 25 kap. 8 § 2 begränsad till 15 % av kontraktssumman per fel och maximalt 30 % av kontraktssumman för samtliga fel. Skadeståndsbegränsningarna gäller inte vid grov vårdslöshet.
Tidsfrister för framställande av skadestånd behandlas i AB 25 kap. 8 § 6, vilka är samma som i AB 04 kap. 5 § 20.
-
Kapitel 9 – Besiktning
Inledningsvis ska noteras att begreppet besiktningsman i AB 04 har ersatts av besiktare i AB 25.
Kapitlet innehåller i huvudsak samma regleringar som i AB 04 kap. 7, men i omvänd ordning. AB 25 kap. 9 inleds med regler om besiktningsplan, påkallande, besiktare, ersättning, genomförande och utlåtande. Därefter följer de enskilda besiktningstyperna.
En för AB 25 ny besiktningstyp är normerande förbesiktning, AB 25 kap. 9 § 11, vilket tidigare endast berördes i kommentar till AB 04 kap. 7 § 1.
-
Kapitel 10 – Uppsägning och hävning
Kapitlet är uppdelat i tre delar avseende uppsägning, hävning och entreprenörens rätt att avbryta arbetena.
Rätt till uppsägning föreligger enligt AB 25 kap. 10 § 1 vid skada på grund av krig, terror, uppror, naturkatastrof eller liknande, om myndighet vid krig eller krigsfara tar organisation i anspråk eller om entreprenaden måste avbrytas under så lång tid att förutsättningarna för fullgörande väsentligt rubbas. Dessa uppsägningsgrunder överensstämmer med hävningsgrunderna i AB 04 kap. 8 §§ 1-2 p. 9-11.
Vid uppsägning ska entreprenören enligt AB 25 kap. 10 § 2 tillgodoräknas ersättning för utförda arbeten. Värdering sker av besiktare. Vid uppsägning har entreprenören inte rätt till slutavräkning enligt AB 25 kap. 5 § 16. Vid uppsägning är entreprenaden avlämnad enligt AB 25 kap. 10 § 3.
Beställarens och entreprenörens rätt till hävning beskrivs i AB 25 kap. 10 §§ 5 respektive 6. Hävningsgrunderna är i huvudsak samma som i AB 04 kap. 8 §§ 1–2 med undantag för de som nu utgör grunder för uppsägning enligt ovan. Till dessa hävningsgrunder har underlåtenhet att fullgöra åtaganden avseende arbetsmiljö, miljöskydd, skatter och socialförsäkringsavgifter lagts till. Part har även rätt att häva om det står klart att ett avtalsbrott kommer att inträffa enligt AB 25 kap. 10 § 7, vilket är en kodifiering av möjligheten att häva vid anteciperat avtalsbrott i 62 § köplagen.
Vid hävning är entreprenaden avlämnad enligt AB 25 kap. 10 § 10. Entreprenören ansvarar enligt AB 25 kap. 10 § 11 inte för fel som inkluderats vid värdering av entreprenaden. För övriga fel har entreprenören ingen avhjälpanderätt eller -skyldighet utan dessa regleras genom prisavdrag.
Entreprenören har enligt AB 25 kap. 10 § 14 rätt att avbryta sina arbeten på samma sätt som i AB 04 kap. 8 § 3.
-
Kapitel 11 – Tvistelösning
Kapitlet om tvistelösning inleds med konstaterandet att avtal tolkas enligt svensk lag, AB 25 kap. 11 § 1. Därefter följer i AB 25 kap. 11 § 2 en tvistetrappa, dvs. en konfliktlösningsordning, som innebär att oenigheter ska i första hand lösas mellan närmast berörda behöriga personer. Om oenigheten inte lösts kan part påkalla överläggning mellan parternas ombud. Kan ombuden inte lösa frågan kan tvisten hänskjutas till förenklad tvistelösning, allmän domstol eller skiljeförfarande. Sådant hänskjutande kan ske utan överläggning mellan ombud om det gått mer än 10 dagar från påkallande av överläggning eller om det finns särskilda skäl att avstå från överläggning.
Förfarandet för förenklad tvistelösning beskrivs i AB 25 kap. 10 §§ 3–12, vilket innehåller tydligare regler samt kortare tidsfrister än AB 04 kap. 10. Tvist i allmän domstol eller skiljeförfarande beskrivs i AB 25 kap. 11 §§ 13–14. Om inte annat anges i kontraktshandlingarna ska tvister understigande 500 prisbasbelopp (29,4 miljoner kronor enl. prisbasbelopp år 2025) ska avgöras av allmän domstol, tvister däröver ska avgöras genom skiljedom. Beloppsgränsen enligt AB 04 kap. 9 § 1 var 150 prisbasbelopp.
Vill du veta mer om de svenska standardavtalen?
Lindahl följer arbetet med såväl AB 25 som ABPU 25 med stort intresse och vi får med all säkerhet anledning att återkomma till ämnet. Vi kan även vara behjälpliga vid utformning, bedömning och tillämpning av upphandlingsdokument och entreprenadkontrakt. Vi ger även rådgivning inför och under diskussioner rörande de svenska standardavtalen på ett generellt plan. Om intresse finns har vi även möjlighet att ta fram utbildningar och seminarier rörande entreprenadrätt. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter.