Regeringen presenterade den 7 maj 2024 en promemoria avseende ett upphävande av lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter (”LVK”). I kombination härmed föreslås i stället att lämnande och förmedling av konsumentkrediter ska bli tillståndspliktigt enligt lagen om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”).
Effekterna av förslaget för de företag som idag bedriver verksamhet enligt LVK måste beskrivas som betydande. Kraven på organisation, kapital och rörelsen i sig är ställda betydligt högre för företag med tillstånd enligt LBF. Därutöver blir en följdeffekt att samtliga företag som lämnar konsumentkrediter behöver ta emot insättningar från allmänheten, vilket innebär att även företagens finansieringsstruktur påverkas i hög grad. Företag som tillhandahåller kreditgivning inom ramen för lagen om betaltjänster eller lagen om verksamhet med bostadskrediter påverkas emellertid inte.
Förslaget är ingripande och riskerar att innebära oöverstigliga hinder för befintliga konsumentkreditinstitut. Att förslaget dessutom läggs fram utan iakttagande av en traditionell lagstiftningsprocess och utan att ha involverat någon referensgrupp i framtagandet med endast en begränsad konsekvensanalys, är anmärkningsvärt. Det riskerar härutöver att ytterligare hämma konkurrensen på en lånemarknad som ofta beskrivs som en marknad i stort behov av mer konkurrens, vilket får effekten att de redan dominerande aktörerna kan stärka sin ställning ytterligare. Dessutom kan det konstateras att en stor del av den tekniska utvecklingen inom bankbranschen drivs fram av mindre fintech-bolag som ofta bedriver sin verksamhet under ett tillstånd enligt LVK, varför ett upphävande av LVK med stor sannolikhet även medför en hämmad teknisk utveckling i hela branschen.
Länk till förslaget i dess helhet återfinns här. De föreslagna ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025. Därefter kan företag med befintliga tillstånd enligt LVK fortsätta att bedriva sin verksamhet, förutsatt att en ansökan om tillstånd enligt LBF inkommer till Finansinspektionen senast den 31 juli 2026.
Förslaget har nu skickats på remiss och remissvaren ska ha inkommit till regeringen senast den 9 september 2024. Lindahl följer utvecklingen noggrant. Om ni har några frågor om hur förslaget påverkar er verksamhet är ni välkomna att kontakta oss.