Finansinspektionen har genomfört en fördjupad analys av hur banker, värdepappersbolag och försäkringsförmedlare tar till vara kundernas önskemål om hållbarhet vid finansiell rådgivning. I den rapport som Finansinspektionen har presenterat utifrån analysen lyfter de fram att företagen dels behöver bli bättre på att lämna mer kortfattad och lättbegriplig information om hållbarhetsaspekterna till sina kunder, dels i vissa fall helt saknar eller har otillräckliga processer för att kunna matcha kundernas hållbarhetspreferenser med lämpliga sparprodukter. Dessutom noterar Finansinspektionen att frågor om hållbarhetspreferenser utifrån EU:s definitioner i många fall saknas i företagens rådgivningsmallar. Enligt rapporten riskerar således många konsumenters investeringar att inte motsvara deras förväntningar i fråga om hållbarhet. FI uppmanar nu banker, värdepappersbolag och försäkringsförmedlare att fortsätta arbeta för att uppfylla kraven i hållbarhetsregelverket.
Finansinspektionen publicerar tillsynsrapport
Kontakt