Lindahl har i tidigare nyhetsbrev rapporterat om de förslag till ändring i upphandlingslagarna som regeringen presenterade genom promemorian Ds 2022:5 – en effektivare upphandlingstillsyn. Promemorian publicerades i mars 2022 och förslaget skickades ut på remiss. Remissvaren har överlämnats till regeringen och lagstiftningsförfarandet har därefter fortsatt. Den 25 maj 2023 överlämnade regeringen en remiss till Lagrådet.
I lagrådsremissen föreslås att Konkurrensverket, i egenskap av tillsynsmyndighet över offentlig upphandling, ska ges utökade befogenheter vid tillsynen över tillämpningen av upphandlingslagarna. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2024. Hela lagrådsremissen finns att läsa här.
Förslagen i lagrådsremissen innebär i huvudsak följande.
- Konkurrensverket ska få fatta beslut om upphandlingsskadeavgift som första instans, dvs. utan ett ansökningsförfarande till allmän förvaltningsdomstol.
- Tidsfristen för att besluta om upphandlingsskadeavgift ska förlängas till två år.
- Upphandlingsskadeavgiftens tak ska höjas från 10 miljoner kronor till 20 miljoner kronor.
- Dokumentationsskyldigheten ska förenas med en tidsfrist som innebär att dokumentationen ska vara slutförd senast 30 dagar efter att avtal ingåtts eller att beslut om avbrytande av upphandlingen har fattats. Dessutom tydliggörs att dokumentationen ska ske löpande och inte i efterhand.
- Konkurrensverket ska kunna förelägga upphandlande myndigheter och enheter att besluta om riktlinjer för användning av direktupphandling.
- Bestämmelserna om upphandlingsskadeavgift och tillsyn, som för närvarande finns i två separata avslutande kapitel i upphandlingslagarna, slås ihop till ett nytt gemensamt kapitel i respektive lag.
Lagrådsremissen innehåller vissa ändringar jämfört med den tidigare promemorian. I promemorian föreslogs bland annat att upphandlingsskadeavgift inte bara ska kunna påföras vid otillåten direktupphandling utan även vid överträdelser av vissa skyldigheter som följer av upphandlingslagarna. I promemorian föreslogs vidare att Konkurrensverket ska kunna rikta utredningsförelägganden även till leverantörer samt att Konkurrensverkets förelägganden till leverantörer och upphandlande myndigheter ska kunna förenas med vite. Regeringen har dock gjort bedömningen att dessa ändringar inte bör införas i nuläget.
Lagstiftningsprocessen – vad är nästa steg?
Efter Lagrådets granskning kommer regeringen utarbeta en proposition med Lagrådets kommentarer i beaktande. Propositionen överlämnas sedan till riksdagen som fattar beslut om lagförslaget med de föreslagna ändringarna ska införas. Vi kommer därför att ha fortsatt anledning att bevaka lagförslaget.
Väckte artikeln frågor? Du är välkommen att kontakta någon av oss eller din löpande kontakt på Lindahl.