Inledning
Svensk byggtjänst har nyligen publicerat en uppdatering av AMA AF Konsult – AMA AF Konsult 23. Tidigare version, AMA AF Konsult 10, publicerades för 13 år sedan och det har därmed funnits ett stort behov av inarbetningar av nyheter från AMA-nytt samt anpassningar till den utveckling som skett inom hållbarhetsområdet, dvs. miljö-, klimat-, och sociala aspekter. Därutöver har flera ändringar genomförts för bättre överensstämmelse med det upphandlingsrättsliga regelverket samt ABK 09, vilket också medfört att strukturen i stor utsträckning överensstämmer med AMA AF som genomgick samma typ av förändring vid publiceringen av AMA AF 21. AMA AF Konsult 23 finns för närvarande endast tillgänglig i digital upplaga, men även tryckt upplaga kommer publiceras inom kort.
I denna artikel beskriver vi kortfattat AMA-systemet, ändringsarbetet och de faktiska ändringar som genomförts, samt diskuterar dess användningsområde.
AMA-systemet
AMA, Allmän Material- och Arbetsbeskrivning, är ett omfattande referensverk som publiceras av Svensk Byggtjänst.
AMA delas upp i tekniska AMA och administrativa AMA. Administrativa AMA (AF, AF Konsult och AF Köp) används som underlag för upprättande av administrativa föreskrifter för entreprenader, konsultuppdrag och köp av varor inom bygg-, installations- och anläggningssektorn. Tekniska AMA (Anläggning, Hus, VVS & Kyl, El) läggs till grund för de tekniska beskrivningar som berör utförande av arbete.
Samtliga AMA uppdateras löpande genom AMA-nytt. Därutöver publiceras nya generationer av tekniska AMA vart tredje år för att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen i byggbranschen. Däremot publiceras endast nya versioner av administrativa AMA vid behov. Som vi tidigare skrivit publicerades nya AMA AF, AMA AF 21 vid årsskiftet 2021/2022.
AMA AF Konsult 23
Svensk byggtjänst publicerade den 28 april förslag till AMA AF Konsult 23 och inledde i samband med det ett öppet remissförfarande som pågick till och med den 30 juni 2023. Efter avslutat remissförfarande har mottagna svar behandlats och nu alltså lett fram till en publicering.
AMA AF Konsult 23 är uppbyggd i tre delar, allmän orientering (AUA), upphandlingsföreskrifter (AUB) och uppdragsföreskrifter (AUC). Inom samtliga delar har såväl innehållsmässiga som strukturella ändringar företagits.
I AUA-avsnittet har de tidigare koderna AUA.14 och AUA.15, Utsedda entreprenörer respektive Utsedda leverantörer, utgått. Detta har medfört en förskjutning av efterföljande koder och rubriker. I syfte att samla allmän information till AUA-delen har även AUA.3 Ersättningsform för uppdraget (tidigare AUB.14) skapats. Därutöver har ny kod avseende säkerhetskänslig verksamhet infogats.
I AUB-avsnittet har den tidigare koden AUB.1 Former m m för upphandling och dess underkoder ersatts av en ensam övergripande kod och rubrik AUB.1 Upphandlingsförfarande vilket överensstämmer med den nya strukturen i AMA AF 21. Tidigare kod och rubrik AUB.15 Förutsättningar för upphandlingen har tilldelats en egen kod och ny rubrik AUB.2 Förutsättningar för upphandlingens genomförande. Införandet av nya AUB.2 medför en förskjutning av efterföljande koder och rubriker.
Vidare har tidigare AUB.51 Prövning av anbudsgivare tilldelats en egen övergripande kod och rubrik AUB.6 Prövning av anbudsgivare och anbud. Under denna kod har flera nya koder och rubriker införts i syfte att underlätta och strukturera olika parametrar för prövning av anbudsgivares lämplighet. Dessa koder är AUB.621 Krav på behörighet att utöva yrkesverksamhet, AUB.622 Krav på ekonomisk och finansiell ställning och AUB.623 Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet. De nya koderna speglar det upphandlingsrättsliga regelverket på samma sätt som ändringarna införda i AMA AF 21 och vi bedömer att de kommer välkomnas av såväl offentliga som privata beställare.
Likt ändringarna som infördes i AMA AF 21 har AMA AF Konsult 23 även infört ett flertal avslutande koder i AUB-avsnittet. Dessa är AUB.65 Sekretess för anbudshandlingar, AUB.66 Säkerhetsskyddad upphandling och AUB.67 Kontraktstecknande.
AUC-avsnittet speglar fortfarande standardavtalet ABK 09 (Allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet) som publicerades 2009 och fortfarande utgör den senaste utgåvan. Trots att AMA AF Konsult 23 bygger på samma standardavtal som AMA AF Konsult 10 har en relativt omfattande mängd ändringar föreslagits för ökad strukturmässig överensstämmelse med standardavtalet, bland annat har koder avseende samtliga täckbestämmelser infogats. Kompletteringar har även skett avseende bland annat miljökrav, klimatkrav, arbetsmiljökrav och -revisioner samt ökad struktur och möjlighet till anpassning av krav avseende förutsättningar, skydds och säkerhetsföreskrifter, underrättelser, ändringar av uppdrag, organisation, legitimationsplikt, elektronisk personalliggare samt avrop från ramavtal.
Totalt har ca 40 nya koder införts i AUC-delen som utöver en tydligare spegling av ABK 09 också i större mån överensstämmer med strukturen i AMA AF 21 för ökad igenkänning. Vi ser positivt på de företagna ändringarna då de utöver förhöjd tydlighet även speglar de behov vi erfarenhetsmässigt ser hos dagens beställare.
När är det dags att börja använda AMA AF Konsult 23?
AMA AF Konsult 23 är ämnad att användas direkt. Likt införandet av AMA AF 21 kommer det dock finnas en övergångsperiod då olika beställare använder olika versioner AMA AF Konsult. Sett till de omfattande förändringarna, och i ljuset av den höga anslutningsviljan till AMA AF 21, förutspår vi dock att många beställare kommer ställa om till AMA AF Konsult 23 relativt omgående.
Vill du veta mer om AMA AF Konsult?
Lindahl följer utvecklingen kring nya AMA AF Konsult 23 med spänning och kan vara behjälpliga med såväl översyn av inköpsmallar baserade på AMA AF Konsult 10 som framarbetande av nya inköpsmallar baserade på AMA AF Konsult 23. Om intresse finns har vi även möjlighet att ta fram utbildningar och seminarier rörande AMA-systemet och upprättande av administrativa föreskrifter. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nedanstående kontaktuppgifter.