Influencer marketing – domen mot clean eating
Clean Eating AB och influencern Katrin Zytomierska dömdes nyligen för att ha brutit mot marknadsföringslagens regler kring reklam. Domen sätter åter ljus på influencer marketing och hur marknadsföringen ska utformas.
Allt material som syftar till att främja omsättningen av en produkt ska reklammarkeras på ett tydligt sätt. Enbart en hänvisning till företaget är inte tillräckligt; att det är fråga om reklam måste kunna uppfattas direkt av konsumenten. Även tillfälliga bortfall av reklametiketter innebär en överträdelse av marknadsföringslagen. Om en influencer inte reklammarkerar i enlighet med gällande lagstiftning kan även företaget vars produkter marknadsförs hållas ansvariga för bristfällig marknadsföring och påföras sanktioner för överträdelsen.
Våra råd
- Samtliga bilder och videor med avsättningsfrämjande syfte ska markeras som reklam på ett tydligt sätt som kan uppfattas direkt av konsumenter.
- Företaget bakom produkterna måste tydligt anges, tillsammans med en markering om att det är marknadsföring för det ifrågavarande företaget.
- Säkerställ att samarbetspartners är medvetna om och förbinder sig att följa detta.
- Kontrollera att reklametiketter inte faller bort.
Konsumentverket granskar marknadsföring av "rea"
Konsumentverket genomför under hösten en omfattande granskning av företags prissänkningskampanjer i syfte att undersöka hur handeln efterlever den nya regeln om prisinformation. Den nya regeln, med ett efterföljande ställningstagande från Konsumentverket, får stor betydelse för hur företag får marknadsföra prisnedsättningar.
Vid rea eller annan marknadsföring av prisnedsättningar ska sänkningen beräknas med utgångspunkt i 30-dagarspriset, vilket är det lägsta pris företaget tillämpat för produkten de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Något annat referenspris, till exempel genom angivande av ett visst ordinarie pris, är typiskt sett inte tillåtet. 30-dagars priset måste anges på ett tydligt sätt och i omedelbar närhet till det nedsatta priset.
Våra råd
- Ange alltid det lägsta pris som tillämpats de senaste 30 dagarna innan prissänkningen som referenspris vid marknadsföring av rea.
- 30-dagars priset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset på ett sätt som är lätt att uppfatta för konsumenten.
- Beräkna prissänkningen med utgångspunkt i 30-dagarspriset.
Direktmarknadsföring - sanktionsavgiften mot H&M
H&M påfördes nyligen en sanktionsavgift från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för att ha brustit i sin hantering av enskildas begäran om att avregistreras från nyhetsbrev från bolaget. När registrerade kunder invänder mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring, exempelvis i form av nyhetsbrev, måste denna invändning hanteras skyndsamt. Hur lång tid hanteringen får ta bedöms med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. I beslutet mot H&M ansågs två dagar vara en rimlig tid för bolaget att hantera begäran om avregistrering för direktmarknadsföring.
Våra råd
- Ha interna rutiner som gör att registrerade kunder kan utöva sina rättigheter på ett enkelt sätt.
- Säkerställ att kunders begäran om avregistrering för direktmarknadsföring hanteras på ett skyndsamt sätt.