Efter en granskning av marknadsföringen kopplad till kapitalförsäkringar för konsumenter riktar Konsumentverket nu kritik mot flera försäkringsföretag beträffande bland annat deras riskinformation och avtalsvillkor.
Kritiken grundar sig i en så kallad tematisk granskning som Konsumentverket genomförde under 2022 avseende försäkringsföretagens marknadsföring, förköpsinformation och avtalsvillkor för kapitalförsäkringar. Konsumentverket riktar nu kritik mot flera av försäkringsföretagens riskinformation för kapitalförsäkring. Kritiken består i att riskinformation antingen saknats helt eller inte givits en tillräckligt framträdande placering vid marknadsföringen av försäkringarna. Konsumentverkets kritik bygger till synes på en extensiv tolkning av tillämpningsområdet för Konsumentverkets branschöverenskommelse med Fondbolagens förening angående regler för marknadsföring av fonder, BÖ 2022:08. Konsumentverket hänvisar till att det av punkt 7 i branschöverenskommelsen framgår att det vid marknadsföring av fonder alltid ska framgå att investeringar innebär en risk och att denna information ska ges en framträdande placering. Konsumentverket gör därvid tolkningen att branschöverenskommelsen utgör god marknadsföringssed samt att kraven i den även gäller för marknadsföring av andra finansiella produkter. För marknadsföring av kapitalförsäkringar förefaller Konsumentverket motivera detta med att kapitalförsäkringar oftast innehåller olika typer av värdepapper. Eftersom försäkringsföretagen som Konsumentverket kritiserar inte fullt ut efterlevt kraven i branschöverenskommelsen menar Konsumentverket att marknadsföringen strider mot god marknadsföringssed och är otillbörlig.
Vi bedömer att Konsumentverkets tolkning av såväl branschöverenskommelsens tillämplighet som dess omfattning är haltande. Som grund för att branschöverenskommelsen utgör god marknadsföringssed och ska tillämpas även för andra finansiella produkter än fonder hänvisar Konsumentverket till två domar från Marknadsdomstolen (MD 2010:31 och MD 2010:6). Vi anser att ingen av dessa domar ger tydligt stöd för Konsumentverkets tolkning. Däremot kan det ändå vara korrekt att försäkringsföretagen har brustit i sin marknadsföring och informationsgivning eftersom försäkringsdistributionsregelverket ställer krav på att försäkringsföretag vid distribution av försäkringsbaserade investeringsprodukter, såsom kapitalförsäkringar, ska förse sina kunder med lämpliga och lättbegripliga vägledningar och varningar för de risker som är förknippade med försäkringarna.
Vi rekommenderar att försäkringsföretag ser Konsumentverkets kritik som en påminnelse om att se över sin riskinformation så att den uppfyller gällande krav på tydlighet och lämplighet.