Digitala tjänster, såsom exempelvis e-marknadsplatser, sociala nätverk, plattformar för delning av innehåll, appbutiker och plattformar för resor och logi online utgör en allt viktigare del av samhället. EU:s Digital Services Act (DSA), som reglerar dessa tjänster, trädde ikraft den 16 november 2022 ikraft. Syftet med regleringen är dels att skapa ett säkrare digitalt utrymme där de grundläggande rättigheterna för alla användare av digitala tjänster skyddas, dels att skapa lika villkor för att främja innovation, tillväxt och konkurrenskraft, både på den europeiska inre marknaden och globalt.
Leverantörer av digitala tjänster delas in i olika kategorier och storlekar. Beroende på vilken kategori en leverantör tillhör gäller olika uppsättningar regler. Avsikten med indelningen är att de olika aktörernas skyldigheter ska motsvara deras roll, storlek och betydelse i det digitala ekosystemet. För leverantörer av onlineplattformar, såsom appbutiker, digitala marknadsplatser och sociala medier gäller, liksom för onlinesökmotorer, ett flertal olika skyldigheter. Mycket stora plattformar respektive sökmotorer med mer än 45 miljoner användare inom EU åläggs ytterligare skyldigheter. För att kunna avgöra vilken kategori en plattform eller sökmotor tillhör innefattar DSA krav på att leverantörer av sådana plattformar och sökmotorer offentliggör viss information, t.ex. information om antal tjänsteanvändare.
Regleringen ska i sin helhet börja tillämpas från och med den 17 februari 2024 men redan nu krävs att leverantörer av onlineplattformar och onlinesökmotorer vidtar vissa åtgärder. Vad som är en onlineplattform respektive en onlinesökmotor definieras enligt följande:
Onlineplattform - en värdtjänst som på begäran av en tjänstemottagare lagrar och sprider information till allmänheten, t.ex. sociala nätverk eller marknadsplatser. Om plattformsaspekten i en tjänst enbart utgör en extrafunktion av mindre betydelse inom en annan tjänst eller en funktion av mindre betydelse inom den huvudsakliga tjänsten och om denna extrafunktion eller funktion av objektiva och tekniska skäl inte kan användas utan denna andra tjänst, och integreringen av extrafunktionen eller funktionen inte är ett sätt att kringgå tillämpningen av bestämmelserna i förordningen, anses det dock inte vara en onlineplattform.
Onlinesökmotor - en förmedlingstjänst som gör det möjligt för användare att mata in sökfraser för att göra sökningar på i princip alla webbplatser eller alla webbplatser på ett visst språk på grundval av en fråga om vilket ämne som helst i form av ett nyckelord, en röstbegäran, en fras eller någon annan inmatning och som returnerar resultat i vilket format som helst som innehåller information om det begärda innehållet.
Trots att DSA inte ska börja tillämpas i sin helhet förrän under början av 2024 gäller vissa av dess bestämmelser redan nu. Dessa bestämmelser avser främst förberedande åtgärder såsom vissa befogenheter för EU-kommissionen att anta kompletterande bestämmelser, inleda vissa undersökningar och begära ut viss information. Därutöver är leverantörer av onlineplattformar och onlinesökmotorer skyldiga att senast den 17 februari 2023 och därefter minst en gång var sjätte månad, offentliggöra information om det genomsnittliga antalet aktiva tjänsteanvändare per månad i EU, beräknat som ett genomsnitt under de senaste sex månaderna (se artikel 24.2 i DSA). För den leverantör som ännu inte uppfyllt informationsskyldigheten är det således hög tid att vidta åtgärder redan idag.
Omfattas ni av kraven eller är du nyfiken på DSA och de krav som regleringen medför? Läs gärna mer på EU-kommissionens hemsida eller kontakta oss på Lindahl.