I slutet av förra året avgjorde Högsta domstolen (HD) ett immaterialrättsligt mål där frågan om hävning av ett antal företagsnamn stod i centrum. Fyra privatpersoner med efternamnet Bragnum väckte talan vid Patent- och marknadsdomstolen och krävde att tre registrerade företagsnamn innefattande ”Bragnum” skulle hävas mot bakgrund av att dessa 1) innehöll deras särskilt skyddade efternamn eller 2) var ägnade att vilseleda allmänheten.
Vad säger lagen?
Enligt lagen om företagsnamn ska det inte gå att registrera ett företagsnamn om det innehåller något som kan uppfattas som någon annans efternamn, om efternamnet är särskilt skyddat enligt den svenska lagen om personnamn. Generellt sett anses ett efternamn som bärs av färre än 2 000 personer i Sverige vara särskilt skyddat. En ytterligare hävningsförutsättning är att användningen av företagsnamnet måste innebära en nackdel för bäraren av efternamnet. Av lagen om företagsnamn framgår också att ett företagsnamn inte får registreras om det kan uppfattas som vilseledande. Ett företagsnamn som registrerats i strid med lagen kan upphävas i efterhand. Liknande regler finns för varumärken så utgången i det här fallet skulle högst sannolikt blivit densamma om målet hade gällt varumärken istället för företagsnamn.
HD:s avgörande
HD:s avgörande är intressant ur flera aspekter. Utöver att efternamnshindret i lagen om företagsnamn sällan aktualiseras är det ovanligt att HD prövar immaterialrättsliga mål. Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) utgör nämligen sedan år 2016 som huvudregel högsta instans i mål med immaterialrättslig anknytning. Det är dock i vissa fall möjligt för PMÖD att tillåta överklagande till HD genom att det öppnas en överklagandeventil. Just en sådan ventil öppnades i detta mål, där PMÖD ansåg att det fanns frågor av intresse för HD att ta ställning till.
Efter överklagande beviljade HD prövningstillstånd i målet. Liksom PMÖD bedömde HD att efternamnet Bragnum är särskilt skyddat då färre än 2 000 personer i Sverige bär namnet. HD fastslog även att Bragnum kan uppfattas som någons efternamn, eftersom de flesta i Sverige inte känner till att Bragnum också utgör svenska geografiska platser.
HD ansåg dock att de nackdelar som klaganden påstod sig ha upplevt, bland annat obehag att förknippas med annans näringsverksamhet och att inte inom samma bransch kunna registrera ett företagsnamn innehållande sitt eget efternamn, inte var av den omfattning att nackdelsrekvisitet uppfyllts. Det faktum att Bragnum också är namnet på flera geografiska platser i Sverige betyder enligt domstolen också att bäraren av efternamnet får räkna med en viss risk för missförstånd.
Inte heller bedömde HD att företagsnamnen är vilseledande då de har viss anknytning till orten Bragnum, bland annat då en av grundarna tidvis bor på en släktgård på orten. HD ansåg även att företagsnamnen inte kan uppfattas som en upplysning om varifrån bolagens faktiska verksamhet bedrivs, särskilt då bolagen verkar på den nordiska marknaden. Domstolen drog därför slutsatsen att det saknades grund för hävning av de aktuella företagsnamnen.
Vad innebär detta?
HD:s resonemang innebär att den nackdel som användningen av ett företagsnamn (eller ett varumärke), som innehåller ett särskilt skyddat efternamn, innebär för bäraren av efternamnet, måste vara av en viss omfattning för att utgöra en nackdel i lagens mening. Det gäller inte minst i fall där det särskilt skyddade efternamnet har en dubbel funktion, till exempel som namnet på en geografisk plats. Det är viktigt att tänka på dessa frågor vid varumärkes- och företagsnamnsskydd och vid påstående om intrång.
Har ni ett varumärke (eller företagsnamn) ni vill ha hjälp med? Kontakta gärna Lindahls experter inom immaterialrätt så hjälper vi er.