En ny andra upplaga av den gröna boken från FIDIC ”Green Book–Short Form of Contract 2nd Edition)” utkom i december 2021. Den andra upplagan av den gröna boken innehåller en mer detaljerad och komplett avtalslösning som samtidigt bibehåller den gröna bokens särdrag; nämligen att vara ett enkelt och praktiskt standardavtal som är lämpligt för enklare projekt med lägre riskexponering.
FIDIC:s gröna bok
FIDIC:s (International Federation of Consulting Engineers) standardavtal är världens mest använda standardavtal för bygg- och anläggningsprojekt. Den första upplagan av den gröna boken gavs ut år 1999 och den ingår i FIDIC:s berömda samling ”the Rainbow Suite”.
Den första versionen av den gröna boken skräddarsyddes för bygg- och anläggningsprojekt av mindre värde (ca 500 000 USD) eller projekt med en genomförandetid på under sex månader. Syftet var att erbjuda ett enklare standardavtal som inte påförde parterna en alltför hög administrativ börda vid tillämpning av avtalet. Den första upplagan av den gröna boken bestod av endast 15 bestämmelser fördelade på 10 sidor.
Den gröna boken har visat sig vara väldigt populär och används även flitigt i större projekt. FIDIC uppskattar att ca 18 % av de projekt som tillämpar den gröna boken har en kontraktssumma som överstiger 10 000 000 USD och en genomförandetid som är längre än två år. FIDIC har därför i den andra upplagan sökt åstadkomma en avtalslösning som reglerar de mest väsentliga frågorna även för lite större projekt utan att tumma på avtalets enkla utformning.
Nedan följer en kort redogörelse för de största nyheterna med den reviderade gröna boken.
Konceptet ”the Engineer” från den gula och röda boken lånas in
Den andra upplagan av den gröna boken introducerar ett för FIDIC-avtalen välbekant koncept; den så kallade ”the Engineer”. The Engineer är en konsult som utses av beställaren och vars uppgift är att företräda beställaren i den löpande administrationen under projektets utförande. Rollen som Engineer enligt FIDIC-avtalen är dock speciell såtillvida att the Engineer även förväntas inta en självständig och partsneutral inställning i ett antal frågor. Till exempel föreskriver avtalet att the Engineer ska värdera om ändringsarbeten, så kallade ”Variations”, bör föranleda justering av kontraktssumman. The Engineer ska i nyssnämnda fall verka för att parterna ska nå en lösning i samförstånd och om parterna inte kan enas ankommer det på the Engineer att göra en opartisk bedömning av sakförhållandena. Parterna är som utgångspunkt skyldiga att rätta sig efter the Engineers beslut; beslutet kan dock bli föremål för omprövning enligt bestämmelserna om tvistelösning. Ett liknande system återfinns sedan tidigare i FIDIC:s gula och röda böcker.
En ny och innovativ vitesklausul införs
En av de stora nyheterna med den nya gröna boken rör vitesklausulerna. Vite kan betraktas som ett på förhand fastställt skadestånd som syftar till att förse parterna med förutsebarhet vad gäller påföljderna vid vissa specificerade avtalsbrott, underlätta den administrativa hanteringen för den som drabbats av en skada p.g.a. avtalsbrottet och även utgöra ett påtryckningsmedel för den part vars rättigheter vitesklausulen syftar till att skydda.
I den äldre versionen av den gröna boken förekom två vitessanktionerade bestämmelser, dels vitespåföljd som inträder vid leverantörens försening, dels en särskild typ av vitespåföljd i samband med hävning av avtalet. I den nya upplagan av den gröna boken har det förtydligats att vitesklausulen som inträder vid hävning utgör en exklusiv påföljd, innebärande att inga ytterligare påföljder kan göras gällande i anledning av hävningen.
Den största nyheten är införandet av en viteklausul som tar sikte på leverantörens kostnader i anledning av tidsförlängning, så kallade ”Prolongation costs”. Ett vanligt sätt för leverantören att få kostnadstäckning för omständigheter som medför att genomförandetiden förlängs är annars att knyta leverantörens rätt till ersättning till den bakomliggande orsaken till förlängningen. Det är exempelvis vanligt att leverantören berättigas ersättning för direkta kostnader som uppstår i anledning av hinder och tillkommande arbeten.
Vissa kostnader kan dock vara svåra att fånga upp med en sådan reglering, t.ex. kan administrationskostnader till följd av att arbetena måste utföras under en längre tid än vad leverantören kalkylerat med vara svåra för leverantören att redovisa.
Denna vitesreglering för Prolongation costs syftar till att tillförsäkra leverantören en viss ersättning för så kallade kostnader för overhead; t.ex. kostnader för att bedriva projektet såsom kostnader för transporter, kostnader för säkerställa en god arbetsmiljö, hjälpmedel, men det tar också sikte på kostnader hänförliga till leverantörens verksamhet såsom utgifter för bokföring/redovisning, administration, IT-system etc.. Denna vitesbestämmelse syftar också till att skapa förutsebarhet för båda parterna som på förhand kan bilda sig en uppfattning om konsekvenserna av omständigheter som berättigar leverantören till tidsförlängning.
Denna vitesbestämmelse som syftar till att kompensera leverantören för overhead till följd av att projekttiden förlängs utesluter dock inte att leverantören kan få rätt till ersättning för direkta kostnader i anledning av hinder eller rubbningar. Det återstår att se om det kan uppkomma en gränsdragningsproblematik mellan kostnader som är att hänföra sig till t.ex. hinder och kostnader som att hänföra till Prolongation costs.
Ansvarsbegränsning införs
Ur ett leverantörsperspektiv var den tidigare upplagan av den gröna boken problematisk såtillvida att avtalet inte begränsade leverantörens totala ansvar eller ansvar för indirekta skador. Detta innebar avsevärda risker för leverantören .
Den nya upplagan av den gröna boken begränsar båda avtalsparters ansvar för indirekta skador. Därtill förväntas parterna som utgångspunkt avtala om ett tak för leverantörens totala ansvar. Underlåter parterna att specificera ett tak för leverantörens ansvar gäller att leverantörens ansvar inte kan överstiga kontraktssumman. Den gröna boken har i detta avseende blivit mer leverantörsvänlig.
Undantag från ansvarsbegränsningen gäller bl a vid bedrägeri, grov vårdslöshet och uppsåt. Vidare föreskriver avtalet ett ömsesidigt åtagande för parterna att hålla motparten skadelös ”Indemnity” i vissa fall av sakskador, personskador och immaterialrättsligt intrång. Dessa åtaganden undantas också från ovannämnda ansvarsbegränsningar.
Förenklad design och nya mallar
Den nya upplagan av den gröna bokens innehåller ett antal dokument som syftar till att förenkla avtalets tillämpning. Boken har bl.a. kompletterats med tabeller som syftar till att ge en övergripande bild t.ex. över vilka risker som enligt standardavtalet tillfaller beställaren och fördelning av parternas försäkringsåtaganden. Den gröna boken innehåller även flertalet mallar för användning under projekterats genomförande, t.ex. olika typer av aviseringsmallar.
Flera nya bestämmelser introduceras
Flertalet av de bestämmelser som lagts till i den nya upplagan rör frågor som lämnats oreglerade i den första upplagan. Det rör sig bl.a. om en ny ordning för provning, driftsättning och övertagande, nya bestämmelser om aviseringar, immateriella rättigheter, sekretess, avbeställningsrätt, försäkring, överlåtelse av avtal och ansvar för underleverantörer m.m.
Den nya upplagan av den gröna boken utgör ett välkommet tillskott till FIDIC:s Rainbow Suite. Den tidigare upplagan av den gröna boken lämnade många frågor öppna. Genom den reviderade versionen erbjuds ett standardavtal som alltjämt är enkelt att tillämpa men som förser presumtiva avtalsparter med en mer fullständig reglering av deras kontraktuella mellanhavanden.
Vill du veta mer eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta nedanstående kontaktperson eller din vanliga kontakt på Lindahl.