Vi hoppas att du mår bra och att du tar hand om dig i dessa ovissa tider. Just nu får vi många frågor om hur våra klienter bör agera för att på bästa sätt säkerställa sina verksamheter. Här nedan har vi samlat en del viktig information och kommer att uppdatera denna sida löpande. Om du har några frågor eller funderingar finns vi här för att hjälpa dig.
Ditt team på Advokatfirman Lindahl
Viktig information inom följande områden:
Aktiemarknad
Genomförande av bolagsstämmor under coronapandemin
Arbetsrätt
Arbetsrättsliga regler och GDPR i förhållande till covid-19
Allmänt om avtal
Ny tid – nytt förhållningssätt till covid-19 och force majeure
Entreprenad
Hur påverkar coronavirusets utbrott pågående entreprenadarbeten?
Fastigheter
Covid-19 – Tillfällig rabatt för hyreskostnader i utsatta branscher
Ny förordning om hyresrabatter i utsatta branscher
Uppdatering kring ny förordning om hyresrabatter i utsatta branscher
ICT
Force majeure i samband med coronavirusutbrottet – särskilt vad gäller IT-avtal
Immaterialrätt
Viktig information till varumärkesinnehavare
Skatt
Anstånd på grund av coronaviruset
Nya krisåtgärder för att rädda små och medelstora företag
Företagare blir inte personligt betalningsansvariga för skatter vid tillfälligt anstånd
Styrelse- och vd-ansvar
Försumma inte skyldigheterna avseende kontrollbalansräkning
Upphandling
Medför coronavirusutbrottet "synnerlig brådska" vid upphandlingar
Senaste nytt på upphandlingsområdet
INTERNATIONELLT
Lindahl har en omfattande internationell erfarenhet och ett väl utvecklat samarbete med ledande affärsjuridiska advokatbyråer runt om i världen med hjälp av TerraLex, ett internationellt nätverk som består av 19 000 jurister i 100 länder.
TerraLex Coronavirus Business Response Resource Center är en sammanställning av resurser från TerraLex-medlemmar från hela världen som täcker de mest aktuella affärsfrågorna kopplat till den globala pandemin.