Annika Andersson, Sebastian Iso-Kamula, Oliver Kronberg och Alexandra Linusson skriver om styrelsens ökade ansvar med anledning av de nya reglerna om hållbarhetsrapportering.
I slutet av 2016 trädde nya regler i kraft som innebär att större företag ska rapportera om sitt hållbarhetsarbete. Hållbarhetsupplysningar ska lämnas i en hållbarhetsrapport som ska offentliggöras senast i samband med årsredovisningen. De nya reglerna, som huvudsakligen återfinns i årsredovisningslagen (och i motsvarande lagar för kreditinstitut, värdepappersbolag, försäkringsföretag med flera), ska tillämpas från och med det räkenskapsår som inleds närmast efter den 31 december 2016. Det innebär att de större företag som har kalenderår som räkenskapsår ska offentliggöra en hållbarhetsrapport under våren 2018.
Den nya lagstiftningen bygger på ett EU-direktiv och avser att öka transparensen och underlätta jämförelsen mellan berörda företag. På så sätt kan risker som är hänförliga till hållbarhetsaspekter analyseras och intressenternas förtroende för företagen öka. Företag har, kanske särskilt beträffande hållbarhetsfrågor, andra viktiga intressenter utöver dess investerare, exempelvis kunder, konsumenter och miljöorganisationer. Intressenternas vilja och förmåga att påverka hur företagens verksamheter bedrivs har ökat och de nya kraven på hållbarhetsredovisning kommer att förstärka denna trend ytterligare.
"Intressenternas vilja och förmåga att påverka hur företagens verksamheter bedrivs har ökat och de nya kraven på hållbarhetsredovisning kommer att förstärka denna trend ytterligare"
Ansvaret för felaktig eller bristande information i en hållbarhetsrapport omfattas av samma ansvarsregler som årsredovisningen, vilket betyder att det är styrelsen som är ytterst ansvarig för såväl rapportens upprättande som dess innehåll. En ekonomisk skada som har orsakats av felaktig eller bristande information i en hållbarhetsrapport kan leda till personligt skadeståndsansvar för en styrelseledamot. Rapporteringskraven medför ett ökat ansvar för styrelsen att säkerställa att företaget har fullgoda rutiner för sitt hållbarhetsarbete. Mot den bakgrunden är det mycket viktigt att arbetet med hållbarhetsrapporten inte betraktas enbart som en kanal för marknadsföring, även om företag som upplevs som hållbara kan få ett ökat förtroende bland sina intressenter.
Ta del av nyhetsbrevet i sin helhet