Genom lagen om förnyelse av vissa inskrivningar i fastighetsregistret, som trädde i kraft år 2013, ska fastighetsregistret rensas från inaktuella uppgifter. Inskrivna avtalsservitut, nyttjanderätter och avkomsträtter, som skrivits in i fastighetsregistret före den 1 juli 1968 kommer att tas bort ur fastighetsregistret om det inte görs en anmälan om förnyelse av inskrivningarna. Officialservitut berörs inte av detta och inte heller inskrivningar av tomträtter.
Anmälan om förnyelse måste göras senast den 31 december 2018. Den kan göras av rättighetsinnehavaren, men också av annan som berörs av rättigheten, såsom ägaren till en berörd fastighet eller en bank med panträtt i fastigheten. Förnyelseanmälan ska vara skriftlig och ges in till Inskrivningsmyndigheten. Den ska innehålla uppgift om inskrivningen och om den fastighet i vilken inskrivningen ska stå kvar. Förnyelseanmälan görs enklast direkt via Lantmäteriets hemsida eller genom att skicka in en blankett som tillhandahålls av Lantmäteriet. Hämta blanketten här.
Hör gärna av er till oss på Advokatfirman Lindahl om ni har frågor om förnyelselagen, såsom huruvida era rättigheter berörs, eller om ni vill ha hjälp med att göra en förnyelseanmälan.