Lindahls visselblåsartjänst
Visselblåsarlagen omfattar såväl privat som offentlig sektor och ställer krav på alla verksamheter med 50 eller fler anställda att inrätta visselblåsarsystem. Dessa system ska uppfylla ett antal krav som anges i lagen; Bland annat ställs krav på oberoende och självständiga mottagare av rapporter i systemet samt återkoppling på rapporter inom vissa tidsfrister, liksom krav på dokumentation och kommunikationsåtgärder. Lindahl kan hjälpa er verksamhet att implementera ett visselblåsarsystem som möter lagkraven.

Behöver min organisation ett visselblåsarsystem?
Ja, om din verksamhet har 50 eller fler anställda. Detta enligt ny lagstiftning som gäller sedan december 2021. Däremot skiljer sig tidsfristerna åt för när systemet behöver vara på plats, beroende på sektor och verksamhetens storlek.
För privata verksamheter med 250 eller fler anställda samt offentliga verksamheter med 50 eller fler anställda gäller kravet på visselblåsarsystem från och med den 17 juli 2022. För privata verksamheter med 50–249 anställda gäller kravet på visselblåsarsystem från och med den 17 december 2023.
Även för mindre verksamheter kan det finns stora fördelar med att på frivillig basis införa ett visselblåsarsystem.
Lindahls visselblåsartjänst hjälper er i samtliga delar med att uppfylla lagens krav, på ett effektivt, tydligt och smidigt sätt. Vår visselblåsartjänst består av följande komponenter – där vi kan hjälpa till med samtliga eller enskilda komponenter utifrån ert behov.
Läs mer om vad de olika delarna innebär nedan:
-
Visselblåsarlagen uppställer krav på omfattande dokumentation samt rutiner för hantering av inkomna rapporter. Vid implementering/anpassning av visselblåsarsystem säkerställer vi att ni uppfyller alla kraven. Vår tjänst i denna del inkluderar:
Nuvärdesanalys där vi identifierar vilka åtgärder som behöver ske för att uppfylla lagens krav samt förbättringsområden i ert arbete med att fånga upp misstankar om oegentligheter
Inledande möte/workshop där vi tillsammans med er diskuterar igenom utformningen av visselblåsarhanteringen i praktiken såsom rollfördelning, ärendehantering och eskaleringsprocesser
Framtagande eller anpassning av dokumentation av visselblåsarssystemet och visselblåsarprocessen samt övriga relevanta interna styrdokument (t.ex. policys och riktlinjer)
Använder ni redan idag en teknisk plattform för visselblåsning eller har ett specifikt önskemål om att införa en utgår vi från den. Vi kan också förmedla kontakt med en systemleverantör för att säkerställa att ni får hela systemet på plats.
Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast kostnad beroende på verksamhetens storlek och om det rör sig om full implementering eller enbart anpassningar.
-
För att visselblåsarsystemet ska få faktisk effekt är det viktigt med kommunikations- och informationsinsatser. Dessutom uppställer visselblåsarlagen krav på att på ett tydligt och lättillgängligt sätt informera alla anställda om bland annat hur rapportering ska ske. Även om sådan information behöver finnas i skriftlig form kan utbildningar och workshops säkerställa att dokumentationen inte enbart blir papperstigrar.
Vi tillhandahåller skräddarsydda utbildningar för att säkerställa att det finns tillräcklig kunskap inom organisationen både om visselblåsarsystemet och om regelverk, t.ex. inom mutor och korruption, som anställda behöver förhålla sig till. Förutom att vi bidrar med gedigen kunskap och erfarenhet kan utbildningar som genomförs av en utomstående aktör ge en högre grad av trovärdighet i en organisation jämfört med interna utbildningsinsatser.
Vi tillämpar en transparent prissättning. Som prisexempel fakturerar vi 20 000 kr exkl. moms för en halvdagsutbildning (maximalt 3 timmar inkl. paus) som inte inkluderar mer omfattande anpassningar till den beställande organisationen. Eventuella resekostnader tillkommer.
-
Utöver att vi som extern mottagare tillförsäkrar att alla inkomna rapporter hanteras enligt lagens krav på bl.a. tidsfrister kan en extern mottagare bidra till trovärdighet för systemet. I många organisationer kan det medföra stor trygghet för de anställda att rapporter hanteras av oberoende mottagare. Dessutom löser det utmaningen att skapa en tillräcklig grad av oberoende och självständighet för rapportmottagare, vilket är ett krav enligt lagen.
Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan utföra uppdraget oberoende och att ni som organisation är skyddad från insyn utifrån.
Vår tjänst i denna del inkluderar:
Upprättande av rutiner för hantering av inkomna rapporter inklusive bedömningsmodell för inkomna ärenden och rutiner för kommunikation med er som uppdragsgivare
Mottagande av och återkoppling till rapportören på inkomna rapporter enligt lagens tidsfrister samt hantering av kommunikation med rapportören
Bedömning av inkomna rapporter enligt överenskomna rutiner inklusive förslag till hantering och åtgärder
Regelbundna avstämningsmöten och uppföljning av inkomna rapporter och visselblåsarssystemets effektivitet
Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast årskostnad beroende på verksamhetens storlek.
-
I vissa fall medför rapporter behov av mer omfattande utredning. Vi hjälper till vid misstankar om oegentligheter och kan vara allt ifrån ett stöd under internutredningar som genomföra utredningar.
När misstankar om oegentligheter uppstår behöver dessa hanteras skyndsamt, oberoende och med säkerställande av hög grad av tillförlitlighet. Detta kräver ofta stora resurser, som kan vara svåra att frisätta internt. Det kan också vara svårt att upprätthålla en tillräckligt hög grad av trovärdighet om utredningen sker helt internt, särskilt i organisationer där en fristående utredningsorganisation saknas. Ofta inbegriper också internutredningar svåra juridiska överväganden.
Genom vårt fullservicerbjudande har ni tillgång till hela byråns samlade kompetens, som spänner över samtliga affärsjuridiska rättsområden. Därmed kan vi snabbt sätta ihop ett team som kan hantera alla frågor som ofta uppstår i en utredning, t.ex. arbetsrättsliga, dataskyddsrelaterade och skatterättsliga frågor. Därutöver samverkar vi vid behov med övrig kompetens som kan behövas. Vi biträder också i kontakter med myndigheter och i processer.
Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan genomföra utredningar oberoende och skyddade från insyn. Att utredningen genomförs externt bidrar till trovärdighet, såväl internt som externt. Vi har kompetensen som krävs för att identifiera och hantera de juridiska frågor som uppstår inom ramen för en utredning, liksom att kunna bringa klarhet i om överträdelser av regelverk har skett.
Normalt faktureras utredningsstöd och utredningar på löpande räkning, men vi kan också beroende på utredningens omfattning och natur vid förfrågan offerera ett fast pris.
Verksamhetsområden
Lindahl är en fullservicebyrå med ett heltäckande erbjudande inom affärsjuridikens alla områden.
Med lång erfarenhet, hög kompetens och stort engagemang är vårt mål att skapa affärsnytta och göra skillnad för våra klienter, oavsett vilken bransch eller rättsområde det handlar om. Här kan du utforska Lindahls verksamhetsområden.
Carousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Porträtt
2025-04-09
Viktor Wihlstrand: från praktikant till delägare
Går det att arbeta som soldat och elitfotbollsspelare samtidigt som man klättrar i karriären som nyexaminerad jurist? Möt Viktor Wihlstrand, som idag är en stolt delägare på Lindahl.
-
Insikter
2025-04-08
”Deckarserien” – så ska upphovsrättsliga avtal tolkas
Att ett ingånget avtal ger upphov till tolkning av dess innebörd är inte ovanligt. Eftersom få avtal är fullkomliga, både till sin ordalydelse och omfattning, kan parter ha olika uppfattning om vad som har överenskommits, exempelvis när leverantör...
-
Nyheter
2025-04-07
Axel Hedberg ny CIO på Lindahl
Advokatfirman Lindahl fortsätter sin utvecklings- och digitaliseringsresa genom att slå samman IT och Knowledge Management. Den nya avdelningen kommer att ledas av Axel Hedberg som utses till CIO.
-
Uppdrag
2025-04-07
Lindahl rådgivare till Amplex vid två förvärv
Lindahl har varit legal rådgivare till Amplex i samband med förvärvet av samtliga aktier i det tyska bolaget Filtertechnik Jäger GmbH och det danska bolaget GMV A/S.
-
Fler nyheter, event & insikter?