Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI

Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.

Hand och robot pekar och skriver på papper

I den nionde och avslutande delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.

När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.

Under seminariet går vi bland annat igenom:

AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?

AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.

Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran

AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.

AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning

Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.

Framtidsspaningar och kommande riktlinjer

Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.

Vem passar seminariet för?

Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.

AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.

Anmälan till eventet

Datum

Tid

Plats

16 oktober 2025

Kl. 10.00 - 10.45

Eventet kommer att hållas via Teams, en anslutningslänk skickas med i bekräftelsen.

Vill du veta mer? Kontakta:

Lukas Jönsson

Counsel

Christian Sundén

Senior Associate | Advokat