Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.

I den nionde och avslutande delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.
När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?
AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.
Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran
AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.
AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning
Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.
Framtidsspaningar och kommande riktlinjer
Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
16 oktober 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Eventet kommer att hållas via Teams, en anslutningslänk skickas med i bekräftelsen.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
CounselChristian Sundén
Senior Associate | AdvokatMikael Olsson
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Nyheter
2025-04-07
Axel Hedberg ny CIO på Lindahl
Advokatfirman Lindahl fortsätter sin utvecklings- och digitaliseringsresa genom att slå samman IT och Knowledge Management. Den nya avdelningen kommer att ledas av Axel Hedberg som utses till CIO.
-
Uppdrag
2025-04-07
Lindahl rådgivare till Amplex vid två förvärv
Lindahl har varit legal rådgivare till Amplex i samband med förvärvet av samtliga aktier i det tyska bolaget Filtertechnik Jäger GmbH och det danska bolaget GMV A/S.
-
Insikter
2025-03-27
Uppsägning pga bristande arbetsprestationer – så agerar du rätt som arbetsgivare
Som arbetsgivare kan det vara svårt att veta hur man ska hantera en anställd som inte presterar som förväntat och när det är allvarligt nog för att motivera en uppsägning. Den s.k. LAS-reformen 2022, då bland annat begreppet ”saklig grund” byttes...
-
Porträtt
2025-02-17
Gabriel Svedberg leder genom kommunikation, glädje och delegering
Här berättar Gabriel Svedberg, mångårig partner på Advokatfirman Lindahl, om hur ledarskapet är en självklar del i hans vardag.
-
Fler nyheter, event & insikter?