Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.

I den nionde och avslutande delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.
När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?
AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.
Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran
AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.
AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning
Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.
Framtidsspaningar och kommande riktlinjer
Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
16 oktober 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Eventet kommer att hållas via Teams, en anslutningslänk skickas med i bekräftelsen.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatChristian Sundén
Senior Associate | AdvokatMikael Olsson
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Insikter
2025-05-23
Ny reglering för frivillig avnotering offentliggjord av ASK
Den 21 maj 2025 offentliggjorde Aktiemarknadens självregleringskommitté (”ASK”) en ny reglering, Regler om avnotering av aktier på emittentens initiativ (”Avnoteringsreglerna”), som träder i kraft den 1 september 2025. De nya reglerna kodifierar i...
-
Nyheter
2025-05-21
Lindahls CIO om AI-resan: “Förändringsarbetet är nyckeln, inte tekniken i sig”
Sedan 1 april är Axel Hedberg CIO på Advokatfirman Lindahl. Under 2024 var han med och tog in det juridiska AI-verktyget Legora på byrån och nu fortsätter han driva utvecklingen mot framtidens advokatbyrå. Här berättar han om vikten av att fokuser...
-
Uppdrag
2025-05-14
Lindahl biträder Heba i samband med återköpsprogram
Lindahl har agerat juridisk rådgivare åt Heba Fastighets AB i samband med bolagets beslut att återköpa egna aktier av serie B.
-
Porträtt
2025-05-07
Isak gick från sommarnotarie till jurist: “Jag utvecklas ständigt”
Isak Karlsson studerade till jurist när han började som sommarnotarie på Lindahl. “Att plugga är som att lära sig reglerna i fotboll. Att jobba är som att faktiskt spela fotboll. Båda delarna kompletterar varandra.”
-
Fler nyheter, event & insikter?