Under 2025 bjuder Advokatfirman Lindahl in till en webbinarserie i 9 delar, för att vägleda företag och organisationer som vill förstå hur möjligheterna med AI kan förverkligas på ett juridiskt säkert och etiskt hållbart sätt. Serien inleds den 13 februari och avslutas den 16 oktober.
I takt med att verksamheter i alla typer av branscher utforskar möjligheterna med AI ställs också allt fler etiska och juridiska frågeställningar på sin spets. Vad blir rätt och riktigt på en arena där lagar och regler inte alltid utvecklats lika snabbt som tekniken? Den frågan ser Lindahls experter, med Lukas Jönsson vid rodret, fram emot att försöka svara på.
Till vem riktar sig webbinarserien?
Serien riktar sig till alla som vill utforska AI och dess möjligheter och är mån om att göra det på ett juridiskt säkert och etiskt hållbart sätt. De nio delarna har olika inriktningar, men generellt är innehållet i serien relevant för dig som till exempel är beslutsfattare, bolagsjurist, teknisk utvecklare, innovationsledare, kreatör eller forskningschef. För att bara nämna några exempel.
Vem är Lukas Jönsson?
Lukas Jönsson är advokat på Lindahl och en av byråns experter inom AI-området. Som affärsjurist arbetar han med särskilt fokus på immaterialrätt, marknadsrättsliga bedömningar och juridiskt komplexa strategifrågor, ofta med koppling till forskning och utveckling.
Lukas har en bakgrund som bolagsjurist för Ingka Group (en del av IKEA), där han har arbetade på global nivå med innovation, utveckling, samarbetsavtal och IP-strategi. Han har en för den svenska marknaden närmast unik praktisk erfarenhet av att på global nivå bistå i allt från AI-strategi, komplexa IP-tvister i olika jurisdiktioner samt legal utformning av marknadsföringskampanjer för en global publik.
Seriens nio delar:
13 februari
Vem styr AI? Navigera etik, AI bias och juridik i en ny tidsålder (Anmälan)
6 mars
AI-regleringens landskap – Från EUs AI-förordning till amerikansk praxis
20 mars
AI, bildrätt och digitala identiteter – vem äger ditt ansikte?
3 april
AI som kreatör och skapare – vem äger vision och verk?
24 april
AI och företagsöverlåtelser: Från Due Diligence till integration
8 maj
AI-drivna uppfinningar och innovation – om äganderätt och patent
4 september
Forskningsavtal & AI - att hantera forskning och utveckling i AI-eran
25 september
Kundens algoritm: AI, data och rättigheter för retail och B2C
16 oktober
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI